ІНТЕГРАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Вікторія СИНИШИНА
  • Вікторія САВІЦЬКА

Ключові слова:

інтегративна компетентність, психолого-педагогічні аспекти, професійна підготовка, майбутні фахівці, заклади вищої освіти

Анотація

У статті окреслено актуальність психолого-педагогічних аспектів формування інтегративної компетентності майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Обґрунтовано, що в сучасних умовах інтегративність як принцип розвитку суспільства, науки, виробництва, освіти, що забезпечує міждисциплінарну комплексність, узагальненість, ущільненість знань, методів та засобів пізнання, а також як новоутворення в освітніх структурах, зумовлює необхідність формування у майбутніх фахівців інтегративної компетентності. У межах статті інтегративну компетентність розглянуто з позицій психофізіологічного, діяльнісного, особистісного, особистісно-функціонального підходів. Метою статті є визначення змісту та особливостей формування інтегративної компетентності на основі аналізу психолого-педагогічних аспектів процесу підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Визначено психолого-педагогічні аспекти формування інтегративної компетентності майбутніх фахівців, реалізацію яких доцільно здійснювати у таких напрямах: функціонально-цільового, проблемно-пізнавального, процесуально-методичного та інтегративно-результативного.

Обґрунтовано, що формуванню інтегративної компетентності майбутніх фахівців сприяє використання деяких видів проєктної діяльності студентів (імітаційно-професійні ігрові проєкти, інформаційно-аналітичні проєкти, спеціалізовані практико зорієнтовані проєкти), а також на основі використання поліфункціонального інтегрованого портфоліо, кейс-комплектів, сукупності імітаційно-професійних, контекстних освітніх технологій, індивідуального поліфункціонального інтегративного кейс-комплекту фахівця. Узагальнено, що реалізація виокремлених психолого-педагогічних аспектів формування інтегративної компетентності майбутніх фахівців науково-методично забезпечує міжпредметні зв’язки, змістовно-логічну єдність різних спеціальних дисциплін; взаємозв’язок теоретичних курсів навчання та різних практикумів, видів виробничої практики та квазіпрофесійної діяльності.

Подальші дослідження визначено у розвитку форм взаємодії університету і роботодавців з метою вдосконалення професійно-практичної компетентності майбутніх фахівців; розвитку самоосвітньої культури студентів в процесі оволодіння технологіями професійно діяльності; підготовці викладачів закладів вищої освіти до роботи щодо формування інтегративної компетентності майбутніх фахівців різних профілів підготовки.

Біографії авторів

Вікторія СИНИШИНА

м. Ужгород, Україна

Вікторія САВІЦЬКА

м. Тернопіль, Україна

Посилання

Беньковська Н. Б. Міждисципдінарна інтеграція фахових дисциплін у процесі підготовки майбутніх фахівців соціономічного профілю. Наука і освіта. 2017. Вип. 5. С. 108–112.

Бірюк Л. Я., Пішун С. Г. Інтегративний підхід до професійної підготовки майбутніх учителів початкової освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка: педагогічні науки. 2020. Вип. 1 (42). С. 19–28.

Гриценок І. Модель розвитку підприємницької компетентності майбутніх фахівців у процесі проєктної діяльності. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 3. С. 141–148.

Інтегративний та компетентнісний підхід до викладання предметів. Методичний альманах / За ред. С. О. Плясецької. Таврійськ, 2017. 109 с.

Козловський Ю. М. Інтеграційні процеси в професійній освіті: методологія, теорія, методики: монографія. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. 420 с.

Куліненко Л. Б. Інтегративна природа фахової компетентності педагогів в контексті модернізації змісту освіти. Scientific community: interdisciplinary research. 2021. Вип. 72. С. 158–167.

Марущак О. М. Поняття компетентності у педагогічній діяльності. Креативна педагогіка. 2016. Вип. 11. С. 97–108.

Плачинда Т. Інтегративний підхід під час професійної підготовки майбутніх фахівців. Людинознавчі студії. Педагогіка. 2016. Вип. 3. С. 190–198.

Akhmedova N. M. Social pedagogical opportunities for increasing the professional training of future teachers on the basis of an integration approach. Central Asian Journal of Education. 2021. Vol. 6 (1). Article 4.

Bagry A. Forming of professional competence of future specialists of technical specialities on the basis of integrative approach. Scientific Bulletin of Flight Academy. Section: Pedagogical Sciences. 2020. Vol. 7. Р. 166–172.

Kononenko I. Formation of professional competence of future specialists in philology during the end-to-end practice. Professional Education: Methodology, Theory and Technologies. 2020. Vol. 11. Р. 82–95.

Meshko H. M., Habrusieva N. V., Kryskov A. A. Research of professional responsibility of students of technical specialities by means of information and communication technologies. Journal of Physics: Conference Series. 2021. Vol. 1840. doi:10.1088/1742-6596/1840/1/012058

Rodríguez-Gómez S., Garde-Sánchez R., Arco-Castro M. L., López-Pérez M. V. Does the use of social media tools in classrooms increase student commitment to corporate social responsibility? Frontiers in Psychology. 2020. Vol. 11. Р. 36–90.

Yakymovych T. D., Bilyk O. S., Kushpit U. V. Integrated approach to methods of preparation of teachers in conditions of mutual education. Балканско научно обозрение. 2019. № 2 (4). С. 73–75.

##submission.downloads##

Опубліковано

16-07-2022

Як цитувати

СИНИШИНА , В., & САВІЦЬКА , В. (2022). ІНТЕГРАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (2), 115–124. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/57