СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Олександр КУЧАЙ
  • Антоніна ДЕМ’ЯНЮК

Ключові слова:

дистанційне навчання, інновації в освіті, якість освіти, технології дистанційного навчання, онлайн-сервіси, інформаційні технології

Анотація

У статті висвітлено засади становлення і розвитку дистанційного навчання, що передбачає наявність фізичного відокремлення викладачів і студентів під час освітнього процесу з використанням різних технологій задля полегшення та спрощення спілкування між викладачем і студентом та між студентами. Встановлено, що успішна реалізація дистанційних форм навчання має велику залежність від упорядкованого впровадження та послідовного застосування сукупності методів і процесів, що забезпечують онлайн доступність до навчальних матеріалів на засадах інтерактивної взаємодії учасників освітнього процесу.

Дослідження розвитку дистанційного навчання в Україні дозволило виокремити наступні його етапи: у 2002 р. запроваджено експеримент з дистанційного навчання; у 2003 р. прийнята Програма розвитку системи дистанційного навчання на 20004–2006 рр.; у 2004 р. розроблене перше Положення про дистанційне навчання; у 2013 р. затверджено нове Положення про дистанційне навчання з урахуванням розвитку сучасних технологій та Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні. Відповідно до зазначених нормативних документів, сформульовано визначення терміну «дистанційне навчання». Визначено, що технології дистанційного навчання – це сукупність методів, форм і засобів взаємодії учасників освітнього процесу в процесі самостійного засвоєння певного масиву знань при здійсненні відповідного контролю за їх засвоєнням. Систематизовано інформаційні технології дистанційного навчання з подальшим їх виокремленням на презентаційні форми навчальних матеріалів, методи доставки навчальних матеріалів, види взаємодії учасників освітнього процесу.

Охарактеризовано структуру дистанційного навчання з використанням таких онлайн-сервісів, як Google Classroom або Khan Academy; платформ для відеоконференцій таких, як Zoom або Skype. Визначено характерні особливості та переваги застосування онлайн-платформи Moodle. Досліджено світову практику застосування сучасних технологій дистанційного навчання з визначенням домінуючих онлайн-платформ (Canvas, Blackboard, Brightspace і Moodle) та високого рівня сприйняття дистанційного навчання. Окреслено переваги застосування сучасних технологій дистанційного навчання та перспективи подальших розвідок в контексті розвитку інноваційних технологій для інформатизації та інтелектуалізації суспільства.

Біографії авторів

Олександр КУЧАЙ

Київ, Україна

Антоніна ДЕМ’ЯНЮК

Тернопіль, Україна

Посилання

Алієв Х. М. Дистанційні освітні технології: сутність, ознаки, особливості. Педагогічний альманах. 2017. Вип. 35. С. 36–40. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2017_35_7.

Блощинський І. Г. Сутність та зміст поняття «дистанційне навчання» в зарубіжній та вітчизняній науковій літературі. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2015. Вип. 3. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2015_3_4.

Гаврілова Л., Катасонова Ю. Теоретичні аспекти впровадження дистанційного навчання в Україні. Освітологічний дискурс. 2017. No 1–2 (16–17). С. 168–182. URL: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/ article/view/433/362

Думанський Н. О. Класи сучасних технологій дистанційної освіти. URL: http://vlp.com.ua/files/12.pdf

Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні. Затверджено Постановою Міністерства освіти і науки України 20 грудня 2000 р. URL: http://uiite.kpi.ua/2019/06/03/1598/

Осадча К., Осадчий В., Спірін О., Круглик В. Реалізація індивідуалізації та персоналізації навчання засобами MOODLE. Молодь і ринок. 2021. № 1 (187). С. 38–43. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/228274/227419

Положення про дистанційне навчання. Затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України 25 квітня 2013 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#n49

Розвиток дистанційної освіти (1998–2021 рр.). Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського. URL: http://nbuv.gov.ua/node/5652

Світовий досвід розвитку дистанційних форм освіти у вітчизняному контексті. Аналітична записка. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/ gumanitarniy-rozvitok/svitoviy-dosvid-rozvitku-distanciynikh-form-osviti-u

Ященко Е., Левандовська І. Дистанційна освіта в освітній діяльності вищої школи: виклики часу. Гуманітарні студії: історія та педагогіка. 2021. Вип. 1 (1). С. 124–134.

Polianovskyi H., Zatonatska T., Dluhopolskyi O., Liutyi I. Digital and Technological Support of Distance Learning at Universities under COVID-19 (Case of Ukraine). Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2021. № 13 (4). Р. 595–613. URL: https://doi.org/10.18662/rrem/13.4/500

Rebukha L., Polishchuk V. Ukrainian Society and Сovid-19: the Influence of the Pandemic on Educational Processes in Higher School. Postmodern Openings. 2020. № 11(2). Р. 120–127. URL: https://doi.org/10.18662/po/11.2/165

##submission.downloads##

Опубліковано

16-07-2022

Як цитувати

КУЧАЙ, О. ., & ДЕМ’ЯНЮК, А. . (2022). СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ. ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (2), 77–85. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/52