БЛАГОДІЙНІСТЬ У ЗАСНУВАННІ ТА РОЗВИТКУ НЕДІЛЬНИХ ШКІЛ В УКРАЇНІ 1860-1862 РР.
Ключові слова:
благодійність, освіта, недільні школи, УкраїнаАнотація
У статті розглянуто питання благодійної допомоги у процесі створення та розвитку загальноосвітніх недільних шкіл. Окреслено причини появи нового типу навчального закладу для Російської імперії. Зростання громадської свідомості, процес українського національно-культурного відродження, пришвидшення економічного розвитку і нагальна потреба значної частини дітей та дорослого населення у освіті призводять до формування нових навчальних закладів. Джерельна база дослідження свідчить про високий інтерес дослідників до питання виникнення та розвитку недільних шкіл в Україні. Переважна більшість цих праць присвячена історичній та педагогічній складовій діяльності цих навчальних закладів. Значну роль у створенні мережі закладів початкової освіти в Україні відіграла благодійна діяльність. Система загальноосвітніх недільних шкіл формувалась виключно на благодійних засадах. Ці школи не мали сталих джерел фінансування. Крім загальноосвітніх недільних шкіл для дорослих і працюючих дітей створювалися конфесійні школи для учнів різних віросповідань, які теж фінансувалися за благодійні кошти. Участь у заснуванні недільних шкіл брали усі верстви суспільства – від дворян та інтелігенції до священників і студентів, які засновували ці навчальні заклади як самостійно, так і об’єднавшись з однодумцями. Створені власною ініціативою та формально непідвладні органам влади, недільні школи уявлялися небезпечними осередками поширення вільнодумства. Бажання повністю контролювати усі освітні установи призвело до посилення протидії неконтрольованому відкриттю нових навчальних закладів. Потужна громадська ініціатива не дала зупинити заснування та подальшу діяльність недільних шкіл до початку ХХ століття. Загальний обсяг благодійної допомоги недільним школам важко підрахувати через те, що значна її частина надавалася в натуральному вигляді (навчальні матеріали, книжки, особиста праця на користь закладу тощо) та часто не фіксувалася в документації навчальних закладів.
Посилання
Абрамов Я. Очерки частной инициативы в деле народного образования в России. Русская Школа. 1891. №2. С.112–130.
Абрамов Я. В. Наши воскресные школы. Их прошлое и настоящее. СПб.: Типография М. Меркушева, 1900. 352с.
Гніп М. Громадський рух 1860 рр. на Україні. Полтавська громада. Х.: Державне видавництво України, 1930. 234с.
Дело об открытии в здании Полтавской гимназии ежедневной мужской бесплатной школы. (1862). Центральний державний історичний архів України, м. Київ. Ф. 707. Оп. 27. Спр. 539. 9 арк.
Жураковский Г.Е. Из истории просвещения в дореволюционной России. М.: Педагогика, 1978. 160с.
Мухін М. І. Педагогічні погляди і освітня діяльність Х.Д.Алчевської. К.: Вища школа, 1979. 184с.
Недільні школи у Києві (1861). Інститут рукопису Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського. Ф. 179. Спр. 897. 4 арк.
Побірченко Н. Педагогічна і просвітницька діяльність українських громад у ІІ половині ХІХ – на початку ХХ ст. Кн 1. К.: Науковий світ, 2000. 308с.
Побірченко Н. Педагогічна і просвітницька діяльність українських громад у ІІ половині ХІХ – на початку ХХ ст. Книга ІІ. Громади Наддніпрянської України. К.: Науковий світ, 2000. 184с.
Полонська-Василенко Н. Історія України. Т.2. К.: Либідь, 1993. 606с.
Полтавщина. Енциклопедичний довідник за редакцією А. В. Кудрицького. – К.: “Українська Енциклопедія” ім. М. П. Бажана, 1992. – 1024с.
Струнина Л. Первые воскресные школы в Киеве. Киевская старина. 1898. №5. С.287-307.
Сухенко В. Жіноча середня освіта в Україні (ХІХ – початок ХХ ст.) Український історичний журнал. 1998. № 5. С.63-74.
Чайковский Ф. Каневская воскресная школа. Основа. 1862. №1. С.66-68.
Число учащихся в Полтавской губернии в 1860 году сравнительно с 1859-м годом. Полтавские губернские ведомости. 1861. №5. С.105-108.
Щербина Ф. А. История Полтавского земства. Дореформенный период и введение земских учреждений. Вып 1. Полтава, 1914. 238с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.