ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

Ключові слова:

екологічне просвітництво, екологічне виховання, молодші школярі, принципи, майбутні учителі початкових класів

Анотація

Охорона навколишнього середовища – це глобальна проблема сучасності, від успішного вирішення якої безпосередньо залежить виживання людства. Посилення екологічної загрози у світовому масштабі зробило особливо актуальними питання екологічного виховання школярів. У статті узагальнено, що розвиток екологічної культури школярів будується на інтеграції трьох взаємопов’язаних процесів – екологічної освіти, екологічного виховання та екологічної просвіти. Екологічна освіта є невід’ємним компонентом загальної освіти, спрямованим на формування в учнів системи екологічних знань, умінь, навичок і компетентностей, що відображають зв’язок людини з природою і суспільством. Екологічне просвітництво полягає в поширенні екологічних знань і пропаганді природоохоронної інформації та правил раціонального природокористування. Екологічне виховання спрямоване на розвиток духовних якостей особистості, що сприяють відповідальному і дбайливому ставленні особистості до природи. У сукупності, екологічна освіта, виховання і просвітництво спрямовані на сприяння гармонізації взаємовідносин людини і довкілля та розв’язання численних екологічних проблем. Саме тому надзвичайно важливою є методична підготовка педагогів до здійснення екологічного виховання. Методологічну основу підготовки майбутніх учителів до екологічного виховання учнів початкової школи становлять: традиційні етичні принципи, глобальні принципи сталого розвитку, принципи професійної етики педагога. Узагальнено, що ключове значення в екологічній підготовці педагогів відіграє екологічне навчання та просвітництво майбутніх учителів початкових класів, оскільки ефективне засвоєння екологічних знань і цінностей школярами відбувається саме в молодшому шкільному віці, коли дітям з огляду на вікові і психологічні особливості властива емоційна чуйність, вразливість, пізнавальний інтерес і висока мотивація до навчання і різних видів соціально-корисної (зокрема і природоохоронної) діяльності. Метою екологічної підготовки студентів педагогічного профілю визначено формування еколого-педагогічної грамотності, що забезпечує майбутнім учителям початкових класів базові екологічні знання, етико-екологічні цінності та педагогічні установки, навички екологічної поведінки, прийоми забезпечення екологічної спрямованості освітнього процесу, що, в сукупності, сприяють формуванню готовності майбутніх педагогів до екологічного виховання молодших школярів.

Біографія автора

Кристина ШЕВЧУК

кандидат педагогічних наук, доцент

Чернівецький національний університет

 імені Юрія Федьковича

Чернівці, Україна

Посилання

Бузенко І. Л. Формування еколого-валеологічної компетентності майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки у педагогічних коледжах: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2018. 22 с.

Григорович О. П. Інтелект-карти як засіб формування екологічної культури молодших школярів. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 10 (1). С. 161–166.

Григорович О. П., Волохата К. М. Формування основ екологічної культури молодших школярів засобами екологічного просвітництва. Молодий вчений. 2019. № 5.2. С. 122–125.

Дубровська Л. О., Дешко О. О. Проблема готовності вчителів початкових класів до упровадження ідей реформи нової української школи. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2018. №3. С. 23–27.

Жаркова І. І. Формування предметної природознавчої компетентності молодших школярів шляхом використання проектної технології. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2015. № 1. С. 43–49.

Котяш І. Формування екологічної компетентності майбутніх учителів початкових класів у закладах вищої педагогічної освіти на всіх рівнях підготовки. Актуальні питання гуманітарних наук. 2019. Вип. 26 (1). С. 179–184.

Партола В. В., Смолянюк Н. М., Старікова Л. П. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до екологічного виховання учнів. Педагогічні науки: теорія та практика. 2021. Вип. 2 (3). С. 96–102.

Попова Г., Деркач О. Сутнісні характеристики екологічної компетентності майбутнього вчителя початкової школи. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки». 2021. Вип. 3. С. 63–68.

Саєнко Ю. О. Впровадження технології критичного мислення під час вивчення навчальної дисципліни «Організація екологічного виховання в початковій школі» у майбутніх вчителів початкової школи. Молодий вчений. 2018. Вип. 2 (2). С. 640–645.

Стратегія (2017) сталого розвитку України до 2030 року. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/ua/UNDP_Strategy_v06-optimized.pdf

Шевчук О. Специфіка формування екологічної поведінки в учнів початкової школи. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2018. № 51. С. 85–89.

Шишкіна Ю. О. Готовність майбутніх учителів початкових класів до екологічного виховання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. Вип. 4 (59). С. 394–400.

Saenko Y.A. Using a local lore history approach in formation of ecological thinking. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2015. Vol. III (35). Issue: 71. P.17–20.

UNESCO (2022) urges making environmental education a core curriculum component in all countries by 2025. URL: https://en.unesco.org/news/unesco-urges-making-environmental-education-core-curriculum-component-all-countries-2025

##submission.downloads##

Опубліковано

08-06-2025

Як цитувати

ШЕВЧУК, К. . (2025). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (1), 233–244. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/272