ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ У ФАХОВИХ ЕКОНОМІЧНИХ КОЛЕДЖАХ
Ключові слова:
фаховий коледж, економісти, професійна підготовка, компетентність, освітній процес, цифровізація, компетенціїАнотація
У сучасному інтегрованому ринку трудових ресурсів професійна компетентність позиціонується основою ефективної професійної реалізації, шляхом поєднання найважливіших компетенцій та особистісних якостей. Актуальність проблематики вбачається у тому, що традиційні методичні підходи в сучасному освітньому процесі, на тлі динаміки глобальних світових тенденцій, вимагають трансформації в контексті компетентнісного підходу та потребують перезавантаження змісту фахових компетенцій в процесі навчання в економічних коледжах.
Мета статті – проаналізувати специфіку формування професійної компетентності економістів у процесі навчання у професійних економічних коледжах.
У дослідженні обґрунтовано структурні особливості професійної компетентності майбутніх економістів, що синергізує особистісну та професійну компоненти. Доведено, що важливий функціонал виконують мотивація, діяльнісний та когнітивний компоненти, а також рефлексія.
Визначено першочергові напрямки трансформації освітнього процесу в фахових коледжах щодо формування комунікаційної, цифрової та міжкультурної компетентності майбутніх економістів у процесі навчання у фахових коледжах. У дослідженні визначено, що потреба перезавантаження змісту феномену професійної компетентності зумовлена специфічними вимогами сучасних соціально-економічних умов до професійних якостей фахівця економічного профілю.
Охарактеризовано ключові принципи мультидисциплінарного підходу до навчального процесу. Встановлено важливість вдосконалення та розвитку особистісних компетенцій економіста: цифрової грамотності, критичного мислення, навичок міжкультурної комунікації. Обґрунтовано необхідність подальшого розвитку дослідження психолого-педагогічних передумов компетентнісного розвитку економістів у фахових коледжах.
Посилання
Abad-Segura E., González-Zamar M. Sustainable economic development in higher education institutions: A global analysis within the SDGs framework. Journal of Cleaner Production. 2021. № 294. URL: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126133
Baird A.M., Parayitam S. Employers’ ratings of importance of skills and competencies college graduates need to get hired: Evidence from the New England region of USA. Education + Training. 2019. № 61(5). Рр. 622–634. URL: https://doi.org/10.1108/ET-12-2018-0250
Bratianu C., Hadad S., Bejinaru R. Paradigm Shift in Business Education: A Competence-Based Approach. Sustainability. 2020. № 12(4). URL: https://doi.org/10.3390/su12041348
Cebrián G., Junyent M., Mulà I. Competencies in Education for Sustainable Development: Emerging Teaching and Research Developments. Sustainability. 2020. № 12(2). https://doi.org/10.3390/su12020579
Дембіцька С., Кобилянський О., Пугач С. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців економічних спеціальностей у ЗВО. Scientific Notes of the Pedagogical Department. 2021. № 48. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-02
Dzwigol H., Dzwigol-Barosz M., Miśkiewicz R., Kwilinski A. Manager competency assessment model in the conditions of industry 4.0. Entrepreneurship and Sustainability Issues. 2020. №7(4). DOI:10.9770/jesi.2020.7.4(5)
Eizaguirre A., García-Feijoo M., Laka J. Defining Sustainability Core Competencies in Business and Management Studies Based on Multinational Stakeholders’ Perceptions. Sustainability. 2019. № 11(8). https://doi.org/10.3390/su11082303
Gorski A., Ranf E. Badea D., Halmaghi E., Gorski H. Education for Sustainability – Some Bibliometric Insights. Sustainability. 2023. № 15(20). DOI: https://doi.org/10.3390/su152014916
Hernandez-de-Menendez M., Morales-Menendez R., Escobar C.A. Competencies for Industry 4.0. Int J Interact Des Manuf. 2020. № 14. 1511–1524. https://doi.org/10.1007/s12008-020-00716-2
Копняк K. Структурно-функціональна модель формування управлінської компетентності майбутніх економістів у процесі фахової підготовки. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2020. №1(46). С. 54–58. DOI: 10.24144/2524-0609.2020.46.54-58
Markova S.M., Tsyplakova S.A., Sedykh C.P., Khizhnaya A.V., Filatova O.N. Forecasting the Development of Professional Education. 2019. Lecture Notes in Networks and System. 2020. № 91. https://doi.org/10.1007/978-3-030-32015-7_51
Nikolova M., Cnossen F. What makes work meaningful and why economists should care about it. Labour Economics. 2020. № 65. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2020.101847
Reis D.A., Fleury A.L., Carvalho M.M. Consolidating core entrepreneurial competences: toward a meta-competence framework. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 2021. № 27(1). https://doi.org/10.1108/IJEBR-02-2020-0079
Sinambela E. A., Mardikaningsih R., Arifin S., Ayu H. D. Development of Self Competence and Supervision to Achieve Professionalism. Journal of Islamic Economics Perspectives. 2020. № 1(2). https://doi.org/10.35719/jiep.v1i2.13
Скаковська С., Котик О. Особливості формування професійної компетентності фінансистів у ЗВО. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. Серія: Економічні науки. 2020. № 4(92). DOI: https://doi.org/10.31713/ve4202031
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.