ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ВЗАЄМОДІЇ З МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ НА ЗАСАДАХ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА

Автор(и)

Ключові слова:

педагогіка партнерства, майбутні учителі початкових класів, молодші школярі, педагогічна взаємодія, професійна підготовка

Анотація

Педагогічна взаємодія на уроці як процес партнерської взаємодії вчителя початкових класів та учнів є взаємним процесом. Тому важливою є підготовка майбутніх учителів до такої взаємодії. Метою статті визначено розкриття теоретичних засад підготовки майбутніх учителів початкових класів до взаємодії з молодшими школярами на засадах педагогіки партнерства. Педагогічне партнерство розглянуто як ефективний вид педагогічної взаємодії, заснований на ідеях рівноправності, довіри, відкритості та відповідальності. Встановлено, що партнерство одночасно орієнтує учасників на пошук згоди, досягнення консенсусу та розуміння взаємозумовленості суб’єктів, які перебувають у взаємозалежності дій.

Подано авторське визначення поняттю «взаємодія вчителя  початкових класів з молодшими школярами на засадах педагогіки партнерства», яке розглянуто як засновані на ідеях співпраці, педагогічної підтримки та рівноправного партнерства взаємовідносини в діаді «вчитель – дитина», що реалізуються в процесі спільної  педагогічної діяльності, спрямованої на створення умов для успішної самореалізації дитини, її особистісного зростання, формування мотивації до навчання, збереження її фізичного та психічного здоров’я, соціальної адаптації. Узагальнено, що педагогічна взаємодія вчителів початкових класів та молодших школярів є творчим процесом, який значною мірою залежить від особистісних установок та професіоналізму суб’єктів взаємодії. Водночас встановлення продуктивної взаємодії передбачає певну алгоритмізацію на основі планування роботи з встановлення контактів з молодшими школярами, виявлення соціально-педагогічних проблем учнів та вчителя, оцінку результатів взаємодії вчителів початкових класів з молодшими школярами у конкретному виді діяльності, у вирішенні конкретних проблем учнів. Обґрунтовано, що в підготовці майбутніх вчителів до взаємодії на засадах педагогіки партнерства особливе місце відводиться особистісно-орієнтованим технологіям (гуманно-особистісним, співпраці, вільного виховання). Підсумовано, що системна організація підготовки майбутніх вчителів початкових класів до взаємодії з молодшими школярами на засадах педагогіки партнерства передбачає: посилення змісту загальнопедагогічної підготовки тематикою та проблематикою з теорії та практики педагогіки партнерства; диференціація, індивідуалізація та персоніфікація освітнього процесу, застосування сучасних педагогічних технологій підготовки, побудованих на ситуаційному та інтерактивному підходах; акцент у навчанні на взаємодію із молодшими школярами в періоди практик.

Біографія автора

Ірина ПІЦ

кандидат педагогічних наук, доцент

Чернівецький національний університет

 імені Юрія Федьковича

Чернівці, Україна

Посилання

Вороніна Г. Л. Трикутник партнерства: педагоги – батьки – діти. Основа. 2017. С. 208–229.

Казанжи І. В. Підготовка майбутніх учителів до використання педагогіки партнерства в побудові індивідуальної освітньої траєкторії дитини. Збірник наукових праць Запорізького національного університету. Педагогічні науки. Випуск LXXX. Том 1. 2017. С. 146–150.

Кириченко В., Ковганич Г. Соціальне партнерство школи і сім’ї: переосмислення проблем і перспектив. Довідник директора школи. 2015. № 5-6 травень-червень. С. 28–34.

Ковальчук В. А. Педагогіка партнерства у професійній діяльності вчителя: навч. посіб. Житомир: Вид-во ЖДУ, 2023. 100 с.

Коханова О. Психологія партнерської взаємодії в освіті: навчально-методичний посібник. К.: ПП Щербатих О, 2011. 104 с.

Лагодюк В. Ю. Дієве партнерство – успішна школа! Управління освітою. 2017. № 10-12. С. 11–32.

Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. К: Літера ЛТД, 2018. 160 с.

Практикум з педагогіки / за заг. ред.проф. О.А. Дубасенюк. 3-тє вид., доп. і перероб. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2017. 546 с.

Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України № 898 від 30 вересня 2020 р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898?fbclid=IwAR32j9 maQlQor-nNCoHsCZuMCF1vkxqivngaf5WkUHJFhwUA25XHVKKGxdg

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736-20 від 23.12.2020 р. Взято з https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

Сесик О. Педагогіка партнерства – ключовий компонент формули нової школи. Класному керівнику. Усе для роботи. 2017. № 6. С. 5–7.

Ситнік Т. І. Особливості використання педагогічного співробітництва та партнерства у закладах вищої освіти України. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2022. Вип. 2. С. 57–64.

Топузов О. М. Освітнє партнерство в системі загальної середньої освіти: теорія і методологія. Київ: Інститут педагогіки: Педагогічна думка, 2021. 160 с.

Устинова Н. В. Взаємодія школи і сім’ї у вихованні дітей та молоді. Принципи гуманістичної педагогіки. 2015. Взято з: http://readbookz.com/book/172/5533.html.

Федірчик Т., Дідух В. Педагогіка партнерства як чинник формування ефективної взаємодії учасників освітнього процесу в умовах нової української школи. Гірська школа українських Карпат. 2019. № 21. С. 50–54.

##submission.downloads##

Опубліковано

08-06-2025

Як цитувати

ПІЦ , І. . (2025). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ВЗАЄМОДІЇ З МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ НА ЗАСАДАХ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА. ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (1), 189–200. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/268