МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ

Автор(и)

Ключові слова:

педагогічна толерантність, міжпредметні зв’язки, міждисциплінарна інтеграція, професійна підготовка, професійна компетентність, адаптація

Анотація

Основною метою сучасної освітньої системи вбачається розвиток багатосторонньої особистості, що усвідомлює глибину взаємозв’язків між об’єктами дійсності та різноманітними поняттями, на основі розвиненого критичного мислення та естетичної культури. Серед основних цілей професійної педагогічної освіти значна роль відводиться формуванню педагогічної толерантності, що, окрім формування базових навичок, передбачає опанування компетенцій щодо визнання цінності та демонстрації поваги до міжсуб'єктної диференціації, відмову від примусу та бажання зміни навколишнього оточення за власним зразком. Метою статті є аналіз методичних особливостей формування педагогічної толерантності майбутніх педагогів професійної освіти засобами міждисциплінарної інтеграції. У статті розглянуто концепцію формування міжпредметних зв’язків, що володіє функціоналом інтегрованого підходу до розвитку педагогічної толерантності. Встановлено, що досліджуваний процес вимагає формування у студентів стійкого уміння адекватного взаєморозуміння, прагнення демократизації взаємин з учасниками професійного комунікаційного процесу. Закцентовано, що проєкти міждисциплінарної інтеграції виступають важливими навчальними інструментами педагогічної стратегії формування навичок життєвих компетентностей, у тому числі – толерантності та професійної етики. Обґрунтовано, що сучасний освітній простір вимагає від педагогів особливої уваги до концепції культури толерантності, пошуку шляхів її розвитку, розроблення та адаптації інноваційних технологій та методик. Доведено, що ефективне застосування потенціалу інтегрованих занять сприяє оптимізації пізнавальної діяльності, поступу критичного мислення та стійкому розвитку естетичного світобачення, що в синергії забезпечує успішне формування педагогічної толерантності в процесі здобуття професійної педагогічної освіти.

Біографія автора

Андрій ДІДУР

аспірант

Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка

Тернопіль, Україна

Посилання

Abdrakhman G., Issabekova G., Kudabayeva P. Multiculturalism As A Pedagogical Category Of Integrative-Modular Approach. Education Journal for Educators, Teachers and Trainers. 2022. №13[1]. pp. 126–140. DOI: 10.47750/jett.2022.13.01.015

Gutu V., Boghian I. A Bidimensional Psycho-pedagogical Model for Tolerance Education. Romanian Journal for Multidimensional Education/Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2019. №11[4].

Huang F., Cornell D. Teacher Support for Zero Tolerance Is Associated With Higher Suspension Rates and Lower Feelings of Safety. School Psychology Review. 2021. №50[2]. Рр. 388–405. DOI: 10.1080/2372966X.2020.1832865

Lysenko N., Shtefan L., Kholodniak O. Teaching tolerance at school: the experience of modern French education system. Journal of Liberty and International Affair. 2020. №6[1]. pр. 129–138. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=853345

Magee M., Kuijpers M., Runhaar P. How vocational education teachers and managers make sense of career guidance. British Journal of Guidance & Counselling. 2022. №50[2]. pр. 273–289. DOI: 10.1080/03069885.2021.1948970

Nagima B., Saniya N., Gulden Y., Saule Z., Aisulu S., Nazigul M. Influence of Special Learning Technology on the Effectiveness of Pedagogical Ethics Formation in Future Teachers. Journal of Education and E-Learning Research. 2023. №10[1]. pр. 1–6. https://eric.ed.gov/?id=EJ1381273

Ramírez-Montoya M.S., Andrade-Vargas L., Rivera-Rogel D., Portuguez-Castro M. Trends for the Future of Education Programs for Professional Development. Sustainability. 2021. №13[13]. https://doi.org/10.3390/su13137244

Romijn B., Slot P., Leseman P. Increasing teachers’ intercultural competences in teacher preparation programs and through professional development: A review. Teaching and Teacher Education. 2021. №98. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103236.

Sokol, M., Galyna, R., Khrystyna, S., Hvozdyak, O., Violetta, G., Svitlana, I. Tolerance in the communicative culture of modern educational manager. Propósitos y representaciones. 2021. №9[2]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8108857

Tangirov E. S. Mechanisms of educational study of students on the basis of modern pedagogical technologies. Spectrum Journal of Innovation, Reforms and Development. 2022. №4. pр. 247–250. https://sjird.journalspark.org/index.php/sjird/article/view/108

Волощук І. А. Розвиток толерантних якостей майбутніх вчителів в системі фахової підготовки. Науковий вісник Льотної академії. 2020. №7. С. 20–25. http://nbuv.gov.ua/UJRN/sbfasps_2020_7_4.

Yang C., Xie L., Qiao S., Yuille A. L. Training Deep Neural Networks in Generations: A More Tolerant Teacher Educates Better Students. Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence. 2019. №33[01]. pр. 5628–5635. https://doi.org/10.1609/aaai.v33i01.33015628

##submission.downloads##

Опубліковано

08-06-2025

Як цитувати

ДІДУР, А. . (2025). МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ. ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (1), 180–188. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/267