ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ І ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ДО ЗДІЙСНЕННЯ МЕДІАЦІЇ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Ключові слова:
медіація, медіаційний процес, інструменти медіації, майбутні фахівці, дошкільна освіта, початкова освіта, професійна діяльність, дошкільники, молодші школяріАнотація
У статті відображено дослідження проблеми підготовки майбутніх фахівців дошкільної і початкової освіти до здійснення медіації у професійній діяльності. Її актуальність зумовлена вимогами до вихователів та вчителів початкових класів, що містяться у стандартах підготовки здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти, професійних стандартах та необхідністю попереджати та вирішувати конфлікти між дошкільниками, молодшими школярами, батьками і колегами. Охарактеризовано етапи медіаційного процесу, які охоплюють: вступ, окреслення ролі медіатора, ухвалення основних правил; безперервну та повну розповідь кожної сторони своєї історії та висловлення власних почуттів; формулювання сторонами одна до одної питань для обговорення проблеми у ситуації, що виникла; пропонування сторонами варіантів ефективних рішень; погодження учасників на одне або кілька рішень, що засвідчується складеним письмовим договором, який підписують сторони та медіатор. Визначено специфічні інструменти медіації, учасниками якої є діти дошкільного та молодшого шкільного віку: візуалізаційні, ігрові та комунікаційні. Наведено приклади візуалізаційних інструментів медіації: картки, які відображають емоції; кольорова шкала емоцій у формі веселки чи квітки настрою; створення історії в малюнках. Як ігрові інструменти посередництва охарактеризовано рольову гра та театралізовану діяльність. Зазначено, що комунікаційними інструментами медіації є використання правила «предмета промови» та техніки «я–повідомлення», створення кодексу миру. Визначено, що під час навчання у ЗВО для підготовки майбутніх фахівців дошкільної і початкової освіти до здійснення медіації у професійній діяльності слід сприяти якісному оволодінню теоретичними знаннями у сфері вирішення конфліктів, а також практикуванню впроваджувати інструменти медіації та аналізувати їх сильні та слабкі сторони.
Посилання
Білик Н. М. Соціально-педагогічна технологія медіаторства у вирішенні конфліктів між молодшими підлітками : дис. … канд. пед. наук (доктора філософії) : 13.00.05 / Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича; Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова; МОН України. Київ, 2017. 288 с.
Гладун Л., Жаркова І. Емоційний інтелект та його формування в старшого дошкільника засобами театралізованої діяльності. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». Одеса : Гельветика, 2023. Вип. 4. С. 9–16. URL: https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-4.02
Душкова Г., Ілікчієва К., Прокопчук М. Медіація – інструмент ефективного розв’язання шкільного конфлікту. Вища школа адвокатури НААУ : вебсайт. 2021. URL: https://www.hsa.org.ua/blog/mediatsiya-instrument-efektyvnogo-rozv-yazannya-shkilnogo-konfliktu
Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти»: Наказ Міністерства економіки України № 755-21 від 19.10. 2021 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti
Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736-20 від 23.12.2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text
Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України № 1456 від 21.11.2019 р. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/012-Doshk.osvita-bakalavr.28.07.pdf
Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта» для другого (магістерського) рівня вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України № 572 від 29.04.2020 р. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vyshcha/standarty/2020/05/2020-zatverd-standart-012-m.pdf
Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 013 Початкова освіта для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України № 357 від 23.03.2021 р. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/013-Pochatk.osvita-bakalavr.28.07.pdf
Про затвердження стандарту вищої освіти зі спеціальності 013 Початкова освіта для другого (магістерського) рівня вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України № 480 від 08.04.2024 р. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2024/08.04.2024/013.Pochatkova.osvita-mahistr-480.vid%2008.04.2024.pdf
Руденський Р., Писарчук О. Реалізація фасилітаційного підходу у формуванні пізнавальної активності здобувачів дошкільної та початкової освіти. Гуманітарні студії: історія та педагогіка. 2024. Вип. 1(7). С. 79-89. URL: https://doi.org/10.35774/gsip2024.01.79
Buzala O. Školská mediácia ako spôsob riešenia medziľudských sporov a konfliktov. Sociálno-zdravotnícke spektrum. Social Health Spectrum. 2021. 11. p. URL: https://www.szspektrum.eu/wp-content/uploads/2021/04/Buzala_2.pdf
Lawrence E. Conflict Resolution and Peer Mediation in Primary Schools. Mediation in context / ed. Liebmann M. London: Jessica Kingsley Publishers, 2000. P. 53–68.
Popovič Ju., Shyshak A. Resolving online conflicts of primary school students through school mediation. Acta educationis. Kraków : Avalon Sp. z o.o., 2024. No. 8. S. 22–39.
Vaňová M. S. Úloha školského psychológa pri príprave a supervízii rovesníckych mediátorov v základnej škole. Školský psychológ/Školní psycholog. 2019. № 20(2). P. 34–49. URL: https://journals.muni.cz/skolnipsycholog/article/view/13096/11333
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.