СТУДЕНТСЬКА ГРУПА ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНИХ УСТАНОВОК СТУДЕНТІВ
Ключові слова:
установка, навчально-професійні установки, студенти, студентська група, заклад вищої освітиАнотація
У статті розглянуто особливості впливу студентської групи на формування навчально-професійних установок студентів. З’ясовано, що на формування навчальної мотивації та навчально-професійних установок студентів значно впливає рівень розвитку групи, до якої вони належать. Встановлено, що в студентському віці відбувається активне формування особистості майбутнього фахівця і значну роль у цьому відіграє не лише зміст навчання, але й студентське середовище, тобто студентська група, яка здійснює соціалізуючу і виховну дію на особистість студента. Студентська група є первинною та малою групою, створеною у закладі вищої освіти. Підкреслено, що на характер розвитку і набуття студентом професійних компетенцій впливає рівень розвитку тієї студентської групи, членом якої він є. З’ясовано, що чим вищим є рівень розвитку групи, тим сильніший її вплив на окремого студента. Встановлено, що знаннєвий підхід, який базується на необхідності надання студентам лише професійних знань та формування у них умінь і навичок, призводить до того, що спостерігається деяке нехтування проблемою становлення особистості фахівця в межах студентської групи, не приділяється належна увага розвитку його професійного потенціалу та формуванню навчально-професійних установок. З’ясовано, що установка є зумовленим минулим досвідом станом готовності, схильністю індивіда до певної активності або дії в певній ситуації. Вона виконує різноманітні функції, основними з яких є: функція характеру перебігу стабільної діяльності, яка дозволяє зберігати її спрямованість у швидко змінюваних ситуаціях; функція звільнення людини від необхідності приймати рішення і контролювати перебіг діяльності в стандартних ситуаціях; функція інертності діяльності, що ускладнює пристосування до нових ситуацій. Навчально-професійні установки визначено як ефективний чинник становлення майбутнього фахівця, тому формування навчально-професійних установок є вагомим фактором, що забезпечує розвиток його особистісних якостей та моральних цінностей. Встановлено, що взаємодія у студентській групі визначає парадигму професійної комунікації студентів і є чинником формування у них навчально-професійних установок. Запропоновано використовувати потенціал студентських груп та активні методи навчання у розвитку навчальної мотивації і навчально-професійних установок студентів.
Посилання
Березнева І. Роль викладача ВВНЗ у вирішенні проблеми формування мотивації в процесі вивчення іноземної мови. Актуальні питання гуманітарних наук. Педагогіка. 2020. Вип. 32. Том 1. С. 160–164.
Бурєнніков Ю. А., Хом’юк І. В. Фактори адаптації студентів першого курсу до навчання у вищому технічному навчальному закладі. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2007. № 3. С. 93–97.
Василенко О. Обґрунтування вагомості формування навчально-професійних установок та розвитку професійної спрямованості у майбутніх фахівців соціономічного профілю. VІІІ Ґеретівські читання: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (Тернопіль, 27 вересня 2024 р.). Тернопіль: ФОП Осадца Ю. В., 2024. С. 113–116.
Василенко О. Особливості формування навчально-професійних установок в студентів-психологів під час навчання у вищому навчальному закладі. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2016. № 4. С. 137–147.
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ «Либідь», 1997. 373 с.
Калюжна Ю. І., Тесленко М. М. Мотиваційний аспект розвитку творчої особистості старшокласника. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2018. Вип. 3. Т. 2. С. 59–64.
Лозова О. М. Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутніх психологів : монографія. Вінниця: Віндрук, 2014. 184 с.
Моргун В. Ф., Тітов І. Г. Основи психологічної діагностики: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2013. 464 с.
Нікітіна І. В., Мартич І. В. Формування професійної мотивації студента як детермінанти його творчого розвитку і працевлаштування. Вісник НТТУ-КПІ. Філософія. Психологія. Педагогіка. 2010. Вип. 1. С. 206–211.
Подоляк Л. Г., Юрченко В. І. Психологія вищої школи: навчальний посібник для магістрантів і аспірантів. Київ: Філ-студія, 2006. 320 с.
Садова Т. А. Розвиток мотивації пізнавальної діяльності студентів в умовах кредитно-модульного навчання. Наука і освіта. 2011. № 4. С. 364–367.
Сердюк Л. З. Чинники внутрішньої мотивації учіння студентів ВНЗ. Науковий вісник Чернівецького університету. Педагогіка та психологія. 2014. Вип. 679. С. 148–156.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.