ПОТЕНЦІАЛ ПЕДАГОГІЧНОГО ВОЛОНТЕРСТВА У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ключові слова:
волонтерство, виховна робота, початкова школа, добровольча діяльність, інтеграція формальної і неформальної освітиАнотація
У статті шляхом теоретичного аналізу наукових досліджень, нормативних документів, методичної літератури, програмно-методичного забезпечення освітнього процесу у закладах вищої освіти виокремлено проблеми підготовки майбутніх учителів початкових класів до виховної діяльності: у цілях професійної підготовки педагогів відсутня орієнтація на формування основ особистісно-професійної позиції вихователя; зміст і технології підготовки майбутніх учителів початкових класів до виховної діяльності представлено в освітніх програмах фрагментарно, у незначному обсязі; вимоги до результатів професійної підготовки у сфері виховання сформульовані у професійному стандарті за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» потребують конкретизації та уточнення з опорою на реальну практику виховання, вимоги роботодавців та актуальні знання щодо світу сучасної дитини. Метою статті є теоретичне вивчення різноманітних практик волонтерства в сучасному суспільстві та визначення потенціалу добровольчої діяльності майбутніх учителів початкових класів як засобу набуття ними виховного досвіду. Аргументовано, що у такій ситуації необхідно звернути увагу на різні способи інтеграції формальної та неформальної освіти, які передбачають добровільну, самостійну, усвідомлену, професійно орієнтовану активність студентів у позанавчальній діяльності, зокрема волонтерську діяльність професійної спрямованості. Встановлено, що волонтерська діяльність професійної спрямованості передбачає перехід від навчально-пізнавальної до самостійної професійної діяльності, що є засобом самореалізації студента і за відповідних умов способом формування фахових компетентностей. Педагогічне волонтерство розглянуто як напрям добровольчої діяльності передбачає добровільну, безоплатну участь студентів у вирішення завдань виховання та навчання дітей. Узагальнено, що педагогічне волонтерство як засіб підготовки майбутніх учителів початкових класів до виховної діяльності передбачає добровільну виховну діяльність студентів-педагогів з дітьми позанавчальний час за самостійно розробленими виховними проєктами, що створюються з урахуванням контингенту вихованців, соціокультурних умов і ресурсів соціальних партнерів.
Посилання
Алєксєєнко Т., Данілова А., Конончук А., Куниця Т. Доброчинна діяльність школярів: Методичні рекомендації. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М., 2015. 104 с.
Гринькова Н., Стельмашук Ж., Ваколюк А. Роль волонтерської діяльності у формуванні особистості майбутнього вчителя початкової школи. Інноватика у вихованні. 2020. Вип. 11 (2). С. 93–101.
Комарівська Н. О., Колеснік К. А., Казьмірчук Н. С., Імбер В. І. Підготовка вчителя початкових класів до морального виховання молодших школярів. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2023. Vol. 67. С. 87-95.
Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі. Вісник Національної академії педагогічних наук України. Вип. 4 (2). С. 1-30. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4206
Котубей В. Ф. Актуальні проблеми початкової освіти у педагогічній діяльності вчителів початкових класів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. № 56 (109) – 57 (110). С. 481–487.
Лазаренко Н. І. Тенденції професійної підготовки вчителів у педагогічних університетах України в умовах євроінтеграції: дис. … доктора пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»; Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих імені Івана Зязюна, НАПН України. Київ 2020. 571 с.
Леонова В. Волонтерський рух в Україні: Методичні рекомендації. Одеса: видавець Букаєв В., 2019. 56 с.
Литвиненко І. Роль волонтерства у професіоналізації особистості студентів-психологів в умовах ВНЗ. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. 2013. Вип. 2 (10). С. 191–195.
Присяжнюк Л. А., Колеснік К. А., Карук І. В., Король А. В. Підготовка майбутніх педагогів до реалізації середовищного підходу до організації освітнього процесу в закладах дошкільної і початкової освіти в контексті впровадження європейського досвіду. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. Вип. 64. С. 161–173.
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України № 898 від 30 вересня 2020 р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898?fbclid=IwAR32j9 maQlQor-nNCoHsCZuMCF1vkxqivngaf5WkUHJFhwUA25XHVKKGxdg
Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки: Постанова Кабінету Міністрів України № 932 від 09.10.2020 р. Взято з https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/932-2020-%D0%BF
Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736-20 від 23.12.2020 р. Взято з https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text
Про освіту: Закон України № 2145-VІІІ від 5.09.2017 р. Відомості Верховної Ради. 2017. № 38–39, 20–25.
Villige С. Effectivenessof an extracurricular program for struggling readers: a comparative study with parent tutors and volunteer tutors. Learning and Instruction. 2019. Vol. 60. P. 54–65.
Volunteers to Help Teachers and Schools Address Barriers to Learning (Technical Aid Packet). UCLA Centre, 2021. URL: http://smhp.psych.ucla.edu/pdfdocs/volunteer/volunt.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.