ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТИ ПІД ЧАС РАДЯНСЬКО-НІМЕЦЬКОЇ ВІЙНИ: ВИКЛИКИ ТА АДАПТАЦІЯ (НА ПРИКЛАДІ КРЕМЕНЕЧЧИНИ)
Ключові слова:
освітня політика, радянсько-німецька війна, Райскомісаріат Україна, народні (початкові) та фахові (професійні) школи, вчителі, Кременеччина, громадянська компетентністьАнотація
У статті висвітлено стан розвитку освіти в роки німецької окупації на прикладі функціонування шкіл на Кременеччині (1941–1944). Зроблено акценти на тому, що нацистська окупаційна політика ґрунтувалася на ідеологічній доктрині нацистів про колоніальне призначення Східної Європи, тому влада дозволяла відкривати лише початкові народні школи та загалом підтримувала розвиток професійної освіти, яка була спрямована на підготовку робітничих кадрів для промисловості та сільського господарства Третього Рейху.
Мета дослідження ‒ проаналізувати особливості налагодження освітнього процесу під час радянсько-німецької війни на прикладі Кременецького регіону, при цьому визначити основні виклики, з якими стикалися педагоги та учні, окреслити що сприяло формуванню громадянської компетентності молодих людей в умовах воєнного лихоліття.
Проведено аналіз діяльності українських шкіл у досліджуваний період, який показує, що громада, попри нестачу вчителів, підручників, недостатню матеріальну базу та складні умови для педагогів, низьку заробітну платню, зуміла створити мережу початкових і професійних шкіл у Кременецькому окрузі. Нами виявлено, що вагомим викликом для освітніх закладів було недостатність фінансування, що приводило до припинення діяльності шкіл. Виходом із ситуації була організація на благодійні і членські внески кооперативів при школах. Показовою була діяльність кооперативу в професійній торговельній школі Кременця, який забезпечував вчителів, учнів канцелярією та харчуванням.
У публікації автори підкреслили важливість діяльності ОУН(Б) у шкільництві, зокрема її зусилля щодо розвитку української освіти та культури з національним змістом. Підпільні заняття з національного вишколу проводилися у лісовій школі в Білокриниці Кременецького округу. Власне, це сприяло формуванню громадянських якостей у молоді.
Зроблено висновок, що нацистська окупаційна влада в сфері шкільництва у Кременці Райскомісаріату Україна здійснювала жорстку колоніальну політику, яка була спрямована на те, щоб українцям дати лише початкову та професійну освіту. Дослідження сприяє кращому розумінню впливу війни на освітній процес у сучасних умовах воєнного стану в Україні.
У статті використано документи і матеріали Кременецького краєзнавчого музею та Державного архіву Тернопільської області.
Посилання
Гінда В. Освітня політика нацистів в Райхскомісаріаті «Україна». Сторінки воєнної історії України. 2012. Вип. 15. С. 61–75. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sviur_2012_15_7
Гордієнко В. Освіта і культура в Україні в умовах нацистської окупації. Гілея : науковий вісник : збірник наукових праць / гол. ред. В.М. Вашкевич. К. : Видавництво «Гілея», 2015. Вип. 92 (1). С. 47–52.
Держархів Тернопільської області (ДАТО). Ф. Р-199. Кременецька міська середня торгова школа міської управи Кременецького округу. 1942. Спр. 2; Спр. 11; Спр. 12; Спр. 28.
Держархів Тернопільської області. (ДАТО). Ф. Р-206. Кременецька міська середня технічна школа Кременецького шкільного окружного комісаріату. 1942. Спр. 1; Спр. 18.
Домбровський О. До історії української науки під час Другої світової війни. Український історик. 1975. Ч.1/2. С. 110–113.
Краєзнавчі нариси з історії Кременеччини / Упорядн. В. Савчук, С. Мєдвєдєв. Випуск 6. Кременець, 2021. 76 с.
Куницький М. Статус місцевого населення Райхскомісаріату «Україна»: освітянський зріз. URL: http://surl.li/tgpqjg
Офіцинський Василь Дистрикт Галичина (1941–1944). Історико-політичний нарис / Упорядкування, вступне слово, підготовка тексту і наукова редакція Р. Офіцинського; післямова Н. Антонюк. Ужгород: Ґражда, 2001. 142 с.
Полянський Ф. Українське шкільництво в умовах німецького окупаційного режиму на території Тернопільщини (1941–1944 рр.). Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету, 2010, вип. XXIX. С. 202–205.
Спогади В. Михальчука «Лісова школа в Білокриниці». Спогади записані у Парижі 12. 02. 2000 р. Кременецький краєзнавчий музей. Ккм – 65885 – Архів – 845. 90 Арк.
Стефанюк В. Г. Шкільництво в Західній Україні під час німецької окупації (1941–1944 рр.). 07.00.01 – історія України. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук. Івано-Франківськ, 2004. 216 с.
Шайкан В. Українська освіта в добу гітлерівської окупації як засіб ідеологічного протистояння. Сторінки воєнної історії України: Зб. наук. ст. 2008. Вип. 11. С.211–217.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.