ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА КУЛЬТУРА ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЯК ЧИННИК ІННОВАЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

Ключові слова:

інтелектуальна культура, структура інтелектуальної культури, інноваційна педагогічна діяльність, теоретико-методологічні формування інтелектуальної культури, основи вчитель початкової школи

Анотація

В статті проаналізовано ключові поняття дослідження: інноваційна діяльність, інноваційний процес, інноваційність, інноваційна освітня діяльність, інтелектуальна активність; з’ясовано сутнісний зміст поняття «інтелектуальна культура» як чинника інноваційної педагогічної діяльності вчителя початкової школи; визначено теоретико-методологічні основи її формування (системний, синергетичний, культорологічний, праксеологічний, гуманістичний, аксіологічний, суб’єктний, акмеологічний і компетентнісний); обґрунтовано положення про те, що тільки комплексне поєднання та реалізація концептуальних підходів створює передумови для розуміння й осягнення сутності феномена як важливого напряму професійного вдосконалення вчителя початкової школи; на основі встановленого змісту поняття «інтелектуальна культура» визначаємо його як інтегроване особистісне утворення, що містить комплекс теоретико-методологічних та дидактико-технологічних знань, когнітивних, аналітико-прогностичних та інтелектуальних умінь і навичок, здатність до творчого здійснення педагогічної діяльності і взаємодії з навколишнім середовищем на засадах синергетичного підходу.   охарактеризовано структуру інтелектуальної культури вчителя початкової школи у взаємодії мотиваційно-ціннісного, когнітивно-процесуального, емоційно-вольового та діагностико-рефлексивного компонентів; визначено причини, що перешкоджають організації інноваційної педагогічної діяльності: шаблонність мислення, брак часу, перевантаження, невпевненість у собі, розчарування невдачами, охарактеризовано конкретні критерії, які засвідчують ефективність нововведень діяльності вчителя початкової школи: актуальність, оригінальність, ефективність та результативність, оптимальність, можливість творчого впровадження в практику.

Біографії авторів

Володимир ЧАЙКА

м. Тернопіль, Україна

Оксана ПИСАРЧУК

м. Тернопіль, Україна

Посилання

Величко С. П. Формування компетентності сучасного вчителя до інноваційної діяльності. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2017. Вип. 10 (1). С. 15-20.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. Київ: Академвидав, 2004. 352 с.

Дичківська І. М. Формування інтелектуальних мотивів професійної діяльності майбутніх педагогів у контексті інноваційного навчання. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. пр. 2003. Вип. 3. С. 327-331.

Дубасенюк О. А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць / за заг. ред. О.А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 12-28.

Захарчин Г.М., Космина Ю.М. Інтелектуальна культура в системі управління знаннями. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 27(1). С. 129-133. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2018_27%281%29__27.

Інноваційна діяльність педагога: від теорії до успіху : інформаційно-методичний збірник / упоряд. Г.О. Сиротенко. Полтава: ПОІППО, 2006. 124 с.

Кіліченко О. І. Професіограма вчителя, здатного забезпечити наступність дошкільного і початкового навчання в умовах модернізації освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. пр. 2017. Вип. 22 (1–2017). Ч.2. С. 182-187. URL: http://194.44.152.155/elib/local/pv/3014.pdf.

Коновальчук І. І. Теорія і технологія реалізації інновацій у загальноосвітніх навчальних закладах : монографія. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 464 с.

Кузенко О., Мацук Л. Професіограма сучасного вчителя початкових класів у руслі впровадження концепції Нової української школи. Освітній простір України. 2018. Вип. 13. С. 160-166. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/opu_2018_13_25.

Курільченко В. В. Формування інтелектуальної культури учнів підліткового віку в центрі довузівської освіти класичного університету : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / Харківський національний у-т ім. В.Н. Каразіна. Харків, 2015. 215 с.

Лозова В. І. Цілісний підхід до формування пізнавальної активності школярів. 2-е вид., доп. Харків : ОВС, 2000. 164 с.

Стамбульська Т. Комунікативна обізнаність у контексті професіограми майбутнього вчителя початкових класів. Освітній простір України. 2016. Вип. 8. С. 117-122. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/opu_2016_8_22.

Чайка В., Петрова Н. Інтелектуальна культура вчителя як фактор інновацій у педагогічній діяльності : монографія. Тернопіль : ТНПУ, 2014. 308 с.

Шулдик В. І. Курс методики викладання біології в модулях : підручник для студентів, магістрів та молодих вчителів біології. К. : Наук. світ, 2000. 289 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

11-11-2024

Як цитувати

ЧАЙКА, В. ., & ПИСАРЧУК, О. . (2024). ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА КУЛЬТУРА ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЯК ЧИННИК ІННОВАЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (2), 161–175. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/229