СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ШКІЛ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН У ПОДІЛЬСЬКІЙ ГУБЕРНІЇ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XIX СТОЛІТТЯ
Ключові слова:
освіта національних меншин, школи, Подільська губернія, імперська політика, культура регіонуАнотація
Анотація. У статті розглянуто процес становлення та розвитку системи освіти національних меншин (польські та німецькі школи, єврейські громади) на території Подільської губернії у другій половині ХІХ століття. Зазначено, що Поділля, яке у цей період було регіоном, де проживали різноманітні етнічні групи — поляки, євреї, німці, — стає полем для боротьби громад за збереження своєї ідентичності, мови та культури в умовах обмежень.
Узагальнено, що основними чинниками, які визначали становлення та розвиток освіти національних меншин, стали російська імперська освітня політика та здатність громад адаптуватися до обмежень. Так, з одного боку освітня політика імперії мала на меті зміцнення контролю через обмеження національних мов і культур, що сприяло асиміляції. З іншого національні меншини, попри тиск, активно використовували свої ресурси для підтримки шкіл, які ставали осередками збереження культури.
У діяльності польських шкіл в цей період виористовували програми, що включали вивчення польської мови і культури. Однак, після повстань 1830 і 1863 років російський уряд обмежив їх діяльність, поступово переводячи на викладання російською мовою. Проте польська шляхта фінансово підтримувала приватні заклади, де зберігалася польська мова.
Єврейські громади на Поділлі мали традиційні школи (хедери й єшиви) з релігійним змістом освіти, проте імперські реформи стимулювали створення казенних шкіл із частковим викладанням російською. Це дозволяло здобувати сучасну освіту, зберігаючи національні особливості.
Характерною рисою німецьких шкіл, які функціонували в протестантських колоніях, був високий рівень організації освітнього процесу, зокрема завдяки лютеранським традиціям. Зазначено, що тогочасна влада вимагала переходу на російську мову, що спричиняло конфлікти, але колоністи зберігали національні риси освіти.
Узагальнено, що розвиток освіти національних меншин у Подільській губернії у другій половині ХІХ століття демонструє складну взаємодію між імперською політикою та місцевими ініціативами, де громади намагалися зберегти свою ідентичність.
Посилання
Державний архів Хмельницької області: Фонд 67: Документи про освітню систему Подільської губернії, звіти про діяльність шкіл для національних меншин. Ф.67 – Оп.1 – Спр.112 – Арк. 15
Державний архів Хмельницької області: Фонд 107: Статистичні дані та звіти про діяльність гімназій і церковнопарафіяльних шкіл. Ф.107 – Оп.1 – Cпр. – 1 – Арк. 20.
Енциклопедія історії України: Україна—Українці. (2018). УКРАЇНА, ДЕРЖАВА: ЕТНІЧНІ СПІЛЬНОТИ УКРАЇНИ. НАН України. Інститут історії України. URL: http://www.history.org.ua/?termin=1.14
Зеленська, Л. Д. (2023). Освіта єврейського населення України в другій половині ХІХ століття. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 403-407. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-403-407
Koszolap, A. F. (2011). Розвиток польської освіти на території Поділля в ХІХ - початку ХХ століття. Kultura i Wychowanie, 2, 84-93. URL: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Kultura_i_Wychowanie/Kultura_i_Wychowanie-r2011-t2/Kultura_i_Wychowanie-r2011-t2-s84-93/Kultura_i_Wychowanie-r2011-t2-s84-93.pdf
Лазарович, М. В., & Лазарович, Н. А. (2019). Національні меншини України наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.: освітній контекст. У Наука, освіта, суспільство: реалії, виклики, перспективи: зб. матеріалів конференції (Т. 1, с. 67-69). Вінниця: ТОВ «ТВОРИ». URL:. file:///C:/Users/%D0%B0%D0%B4%D0%BC%D0%B8%D0%BD/Downloads/6506-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-13068-1-10-20190512%20(2).pdf
Поліщук, Ю. М. (2012). Національні меншини Правобережжя України у контексті етнічної політики Російської імперії (кінець XVIII – початок ХХ ст.). Київ: ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2012. 432 с. URL:https://shron1.chtyvo.org.ua/Polischuk_Yurii/Natsionalni_menshyny_Pravoberezhzhia_Ukrainy_u_konteksti_etnichnoi_polityky_Rosiiskoi_imperii_kinets.pdf
Центральний державний історичний архів України (Київ): Фонд 543: Документи, що стосуються діяльності освітніх округів на території Подільської губернії. Ф.543– Оп.1 – Cпр. – 12 – Арк. 5.
Центральний державний історичний архів України (Київ): Фонд 1854: Архівні матеріали про розвиток шкіл національних меншин, зокрема польських і єврейських навчальних закладів. Ф.1854– Оп.1 – Cпр. – 169 – Арк. 12
Халюк, Л. М. (2021). Польська меншина в Україні: історія та сьогодення. У Мова і культура (Вип. 23, Т. І, с. 253-259). Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго. URL: https://burago.com.ua/wp-content/uploads/2022/01/203-vipusk-izmenen-190122.pdf#page=253
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.