ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ Й РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ЗРІЛОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ

Автор(и)

  • Ольга СОРОКА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-1483-8974
  • Людмила ПЕТРИШИН Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-4506-1523

Ключові слова:

соціальна зрілість, майбутні фахівці соціономічного профілю, формування й розвиток, заклади вищої освіти, заклади фахової передвищої освіти, фахівці із соціальної роботи, фахівці медичної галузі, здобувачі освіти

Анотація

Анотація. У статті розглянуто особливості формування й розвитку соціальної зрілості у майбутніх фахівців соціономічного профілю, до яких відносять фахівців із соціальної роботи, соціальних педагогів, психологів, фахівців медичної галузі. Мета статті конкретизована в завданнях, спрямованих на аналіз досліджень, пов’язаних із розкриттям змісту поняття «соціальна зрілість особистості»; визначення компонентів соціальної зрілості здобувачів освіти; представленні етапів формування й розвитку соціальної зрілості у майбутніх фахівців соціономічних професій в освітньому процесі закладів освіти різного рівня акредитації. Встановлено, що соціальна зрілість є інтегративною якістю особистості, в якій компонентами виступають соціальна активність, толерантність, орієнтація на духовні цінності, рефлексія, креативність, соціальна відповідальність. Підкреслено, що інтегральним критерієм соціальної зрілості особистості може бути рівень її соціального статусу. Увагу зосереджено на періоді студентства (18–23 роки) як найбільш сприятливому для досягнення молоддю високого рівня соціальної зрілості, оскільки в цей період самовизначення ґрунтується на стійких інтересах і прагненнях, спирається на світогляд і пов’язане з вибором майбутньої професії. Специфіка процесу формування й розвитку соціальної зрілості майбутніх фахівців соціономічного профілю у закладах фахової передвищої освіти та ЗВО передбачає поетапність, послідовність і можливість залучення здобувачів освіти до різноманітних видів діяльності у навчальний і позанавчальний час. Виокремлено мотиваційний, соціально-дієвий і соціально-креативний етапи формування означеного феномену у студентів закладів освіти різного рівня акредитації. На мотиваційному етапі здійснюється формування спрямованості у студентів мотивації соціально-ціннісної діяльності. Запропоновано використовувати виховні резерви різних навчальних дисциплін (Тайм менеджменту, Тренінгових технологій, Теоретичних і прикладних засад менеджменту). Соціально-дієвий етап забезпечує набуття здобувачами освіти комплексу вмінь здійснення соціально-ціннісної діяльності на основі власного накопиченого досвіду. Соціально-креативний етап спрямований на розширення меж соціальної взаємодії та забезпечення широкого спектру можливостей для здійснення соціальної взаємодії на різних рівнях. Як організаційні форми і навчальні методи запропоновано використовувати дискусії, рольові ігри, вправи, акторський тренінг, аналіз проблемних ситуацій тощо.

Біографії авторів

Ольга СОРОКА, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

доктор педагогічних наук, професор

Людмила ПЕТРИШИН, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Ганжа О. В. Формування соціально-професійної зрілості майбутнього вчителя історії у навчально-виховному середовищі: автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук. Кіровоград, 2011. 21 с.

Данченко І. О. Структурні компоненти соціальної зрілості студентів вищих аграрних навчальних закладів. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2017. Випуск 2(18). URL : https://dspace.megu.edu.ua:8443/xmlui/handle/123456789/1024

Коптєва О. М. Формування соціально-професійної зрілості учнів закладів професійно-технічної освіти : дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Кропивницький, 2018. 230 с.

Крюкова О. В. Соціальна зрілість особистості у сучасних психологічних дослідженнях. Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. 2010. Випуск 10. С. 345–354.

Лебедик М. П. Технологія атестації цілісного розвитку особистості на основі оцінок соціальної зрілості учасників педагогічного процесу: монографія. Полтава: РВВ ПУСКУ, 2003. 305 с.

Орленко І. М., Букач М. М. Виховання соціальної зрілості старшокласників у просторі соціальної гри. Наука і техніка сьогодні. 2024. № 2(30). С. 634–645.

Пустовойт М. Феномен соціальної зрілості особистості: поняття, компоненти та умови формування. Науковий вісник ХДУ. Серія Психологічні науки. 2016. Том 1. № 4. С. 84–88. URL : https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/953

Радул В. В. Соціальна зрілість особистості: монографія. Харків: Мачулін, 2017. 442 с.

Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія : навч. посіб. К.: ТОВ «Центр учбової літератури». 2012. 384 с.

Щербатюк Б. А. Відповідальність як ознака соціальної зрілості особистості. Актуальні проблеми психології. К., 2012. Т. 12. С. 291–297.

Adler Alfred: Theory and Application. 2021. URL : https://www.alfredadler.edu/about/alfred-adler-theory-application/

Drost Walter H. Social Efficiency Reexamined: The Dewey-Snedden Controversy. Published By: Taylor & Francis, Ltd. Vol. 7, No. 1 (Spring, 1977). pp. 19–32. URL : https://www.jstor.org/stable/1179396

Funk Rainer. Erich Fromm's concept of social character. Social Thought & Research. Social Thought and Research. Vol. 21, No. 1/2, Authoritarianism and Critical Theory (1998). Pp. 215–229. URL : https://www.jstor.org/stable/23250038

Leary, David E. "William James on the Self and Personality: Clearing the Ground for Subsequent Theorists, Researchers, and Practitioners." Reflections on The Principles of Psychology: William James after a Century. Ed. William James, Michael G. Johnson, and Tracy B. Henley. Hillsdale, NJ: L. Erlbaum Associates, 1990. Pp. 101–137. URL : https://core.ac.uk/download/pdf/232768923.pdf

Smelser J. Neil. Sociology: alternate edition. Prentice-Hall, 1984. 429 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

11-11-2024

Як цитувати

СОРОКА, О. ., & ПЕТРИШИН, Л. . (2024). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ Й РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ЗРІЛОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ. ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (2), 87–98. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/207