ВПЛИВ ВІЗАНТИЗМУ НА ПРАВОСЛАВ’Я КИЇВСЬКОЇ РУСІ І ДАВНЬОРУСЬКУ АГІОГРАФІЮ
Ключові слова:
Християнство, церква, собор, православ’я, агіографія, житіє, жанр, символАнотація
Анотація. Візантія як держава проіснувала дванадцять століть. З моменту її виникнення і до того, як Константинополь узяли в 1453 р. турки, минуло більше тисячі років. У ній утвердилася і набула розвитку самостійна соціокультурна версія християнського віровчення, що отримала назву «православ’я». Історичне призначення Візантії полягало у тому, щоб адаптувати християнство до соціальних і духовних особливостей народів, які заселяли землі на схід від Риму. В числі її духовних знахідок виявилися кілька слов’янських народів і держав. Однією з духовних «дочок» Візантії випало стати Київській Русі. Сукупність властивостей і рис, що Русь наслідувала від Візантії, отримала назву за допомогою узагальненого терміну – візантизм. До числа здобутків, котрі Русь успадкувала від тієї ж Візантії, належить відомий принцип симфонії, що означає особливу близькість відносин між Церквою і державою. Започаткований політичною доктриною і соціальною стратегією імператора Юстиніана І (483-565, правив 527-565), він виник у формі цезаропапизму, тобто фактичного зрощення двох гілок влади: світської і духовної, за різних, від м’яких до жорстоких, форм домінування першої над другою.
Сюди також варто віднести й агіографію, яка складає досить знану частину давньоруської писемної спадковості, що була одним з основних літературних жанрів. Наслідування візантійському агіографічному канону (що проявлялося у використанні відомого вживання мовних засобів, особливостях вживаних слів, певних синтаксичних структур, своєрідних стилістичних приймів) дає можливість говорити про стереотип жанру, створеного в традиціях візантійського проповідницького життя. Загалом, агіографічна література займає особливе місце в системі жанрів Давньою Русі, демонструючи чудовий зразок високоморальної книжності.
Посилання
Абрамович Д. Києво-Печерський патерик. Київ: Час, 1991. С. 71, 72, 78.
Брайчевський М. Утвердження християнства на Русі. Київ: Наукова думка, 1989. 259 с.
Горський В. Святі Київської Русі. К.: Абрис, 1994. С. 31-40.
Жиленко І. Преподобний Феодосій Печерський. Джерела і матеріали. Київ: Фенікс, 2015. С. 73, 85.
Києво-Печерський патерик. Київ: Всеукраїнський АН, 1930. С. 63.
Подскальски Г. Христианство и богословская литература в Киевской Руси (988-1237 гг.) / Пер. с нем. 2-е изд. Санкт-Петербург: Византинороссика, 996. С. 237.
Ричка В. За літописним рядом. Історичні оповіді про Київську Русь. Київ: Радянська школа, 1991. 204 с.
Робертсон Дж. История христианской церкви от апостольського века до наших дней. Т.1. СПб., 1890. С. 577.
Сліпушко О. Еволюція та функціонування літературних образів у книжності Києворуської держави (ХІ – перша половина VІІІ ст.). Київ: Аконіт, 2009. С. 51.
Успенский сборник ХІ – ХІІІ вв. Москва: Наука, 1971. С. 92, 121, 184, 187, 28, 246.
Харьковщенко Є. Київське християнство – поняття, суть, історичне значення. Гілея. 2013. №72. С. 583-587.
Чубатий М. Історія християнства на Руси-Україні: в 2 т. Рим; Нью-Йорк. Видання Українського католицького Університету в Римі, 1965. Т.1. 816 с.
Юрій М. Візантизм як фактор цивілізаційного впливу на українське суспільство. Україна-Європа-Світ. Збірник наукових праць. 2016. Вип. 18. С. 119-130.
Юрій М. Релігієзнавство. Навчальний посібник. Київ: Дакор, 2006. С. 53-156.
Юрій М. Соціокультурний світ України. Видання 2-е. К.: Кондор, 2004. С. 20-36.
Юрій М., Алексієвець Л., Калакура Я., Удод О. Україна ХІХ – початку ХХІ століття: цивілізаційний контекст пізнання. Тернопіль: Астон, 2012. Кн. ІІ. С. 615.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.