ВПЛИВ ВІЗАНТИЗМУ НА ПРАВОСЛАВ’Я КИЇВСЬКОЇ РУСІ І ДАВНЬОРУСЬКУ АГІОГРАФІЮ

Автор(и)

Ключові слова:

Християнство, церква, собор, православ’я, агіографія, житіє, жанр, символ

Анотація

Анотація. Візантія як держава проіснувала дванадцять століть. З моменту її виникнення і до того, як Константинополь узяли в 1453 р. турки, минуло більше тисячі років. У ній утвердилася і набула розвитку самостійна соціокультурна версія християнського віровчення, що отримала назву «православ’я». Історичне призначення Візантії полягало у тому, щоб адаптувати християнство до соціальних і духовних особливостей народів, які заселяли землі на схід від Риму. В числі її духовних знахідок виявилися кілька слов’янських народів і держав. Однією з духовних «дочок» Візантії випало стати Київській Русі. Сукупність властивостей і рис, що Русь наслідувала від Візантії, отримала назву за допомогою узагальненого терміну – візантизм. До числа здобутків, котрі Русь успадкувала від тієї ж Візантії, належить відомий принцип симфонії, що означає особливу близькість відносин між Церквою і державою. Започаткований політичною доктриною і соціальною стратегією імператора Юстиніана І (483-565, правив 527-565), він виник у формі цезаропапизму, тобто фактичного зрощення двох гілок влади: світської і духовної, за різних, від м’яких до жорстоких, форм домінування першої над другою.

Сюди також варто віднести й агіографію, яка складає досить знану частину давньоруської писемної спадковості, що була одним з основних літературних жанрів. Наслідування візантійському агіографічному канону (що проявлялося у використанні відомого вживання мовних засобів, особливостях вживаних слів, певних синтаксичних структур, своєрідних стилістичних приймів) дає можливість говорити про стереотип жанру, створеного в традиціях візантійського проповідницького життя. Загалом, агіографічна література займає особливе місце в системі жанрів Давньою Русі, демонструючи чудовий зразок високоморальної книжності.

Біографії авторів

Михайло ЮРІЙ, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

доктор історичних наук, професор

Назар ХРИСТАН, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

кандидат історичних наук

Посилання

Абрамович Д. Києво-Печерський патерик. Київ: Час, 1991. С. 71, 72, 78.

Брайчевський М. Утвердження християнства на Русі. Київ: Наукова думка, 1989. 259 с.

Горський В. Святі Київської Русі. К.: Абрис, 1994. С. 31-40.

Жиленко І. Преподобний Феодосій Печерський. Джерела і матеріали. Київ: Фенікс, 2015. С. 73, 85.

Києво-Печерський патерик. Київ: Всеукраїнський АН, 1930. С. 63.

Подскальски Г. Христианство и богословская литература в Киевской Руси (988-1237 гг.) / Пер. с нем. 2-е изд. Санкт-Петербург: Византинороссика, 996. С. 237.

Ричка В. За літописним рядом. Історичні оповіді про Київську Русь. Київ: Радянська школа, 1991. 204 с.

Робертсон Дж. История христианской церкви от апостольського века до наших дней. Т.1. СПб., 1890. С. 577.

Сліпушко О. Еволюція та функціонування літературних образів у книжності Києворуської держави (ХІ – перша половина VІІІ ст.). Київ: Аконіт, 2009. С. 51.

Успенский сборник ХІ – ХІІІ вв. Москва: Наука, 1971. С. 92, 121, 184, 187, 28, 246.

Харьковщенко Є. Київське християнство – поняття, суть, історичне значення. Гілея. 2013. №72. С. 583-587.

Чубатий М. Історія християнства на Руси-Україні: в 2 т. Рим; Нью-Йорк. Видання Українського католицького Університету в Римі, 1965. Т.1. 816 с.

Юрій М. Візантизм як фактор цивілізаційного впливу на українське суспільство. Україна-Європа-Світ. Збірник наукових праць. 2016. Вип. 18. С. 119-130.

Юрій М. Релігієзнавство. Навчальний посібник. Київ: Дакор, 2006. С. 53-156.

Юрій М. Соціокультурний світ України. Видання 2-е. К.: Кондор, 2004. С. 20-36.

Юрій М., Алексієвець Л., Калакура Я., Удод О. Україна ХІХ – початку ХХІ століття: цивілізаційний контекст пізнання. Тернопіль: Астон, 2012. Кн. ІІ. С. 615.

##submission.downloads##

Опубліковано

11-11-2024

Як цитувати

ЮРІЙ, М. ., & ХРИСТАН, Н. . (2024). ВПЛИВ ВІЗАНТИЗМУ НА ПРАВОСЛАВ’Я КИЇВСЬКОЇ РУСІ І ДАВНЬОРУСЬКУ АГІОГРАФІЮ. ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (2), 8–18. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/202