МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ТРЕНІНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

Ключові слова:

освітній процес, професійна підготовка, готовність до професійної діяльності, акторська майстерність, майбутні актори, інноваційні технології, театральна педагогіка, тренінг, комунікативна компетенція, заклади фахової передвищої освіти

Анотація

Анотація. Стаття присвячена аналізу методичних аспекти організації професійної підготовки здобувачів спеціальності 026 «Сценічне мистецтво» під час професійної підготовки у коледжах. Охарактеризовано психолого-педагогічні аспекти акторської професії, визначено її головні риси та з’ясовано, що сценічне мистецтво передбачає багаторівневе спілкування, під час якого відбувається безпосередня взаємодія, яка виступає головною умовою діяльність актора. Визначено спектр особистісних та професійно-значущих якостей, до яких відносимо: спрямованість на міжособистісне спілкування, а також відкритість і безпосередність у спілкуванні; емоційну витонченість, сценічну виразність та пластичність; розвинену уяву та здатність до перевтілення і співпереживання; емоційну саморегуляцію; вольове управління своєю поведінкою. У професійній діяльності актора комунікація виступає головним інструментом та матеріалом творчості.

Визначено, що інтерактивні технології відіграють вагому роль під час організації професійної підготовки майбутніх акторів у закладах фахової передвищої освіти. Авторами досліджено потенціал тренінгових технологій під час формування готовності до професійної діяльності у контексті підвищення комунікативної компетенції. Тренінг розглядається як спеціально поєднані інтерактивні методи, що спрямовані на вдосконалення комунікативної компетенції та розвиток вмінь і навичок міжособистісного спілкування майбутніх акторів на основі розширення спектру власних особистісно-професійних рис та якостей.

У статті акцентовано увагу на тому, що тренінг для майбутніх акторів у методичній площині є спектром особливостей, які розкриті та коротко проаналізовані у методичному контексті. Серед ігрових методів тренінгу, що доцільно використовувати в освітньому процесі закладів фахової передвищої освіти, які готують майбутніх фахівців мистецьких спеціальностей, особливу роль відводимо методу рольових ігор. Вважаємо, що рольова гра виступає у двох вимірах: служить задоволенню конкретних потреб; спрямована в майбутнє, оскільки в ній або прогнозуються, або моделюються конкретні життєві ситуації, або закріплюються властивості, якості, навички, здібності, які необхідні для виконання соціальних, професійно-творчих функцій.

Завдяки участі у тренінгах майбутні актори опановують нестандартні підходи до професійної діяльності, вчаться бути неупередженими в оцінках, розвивають креативне мислення. Під час участі здобувачів освіти у тренінгу вдосконалюються уміння керувати почуттями, володіння голосом, мімікою, жестикуляцією, здатність адекватно висловлювати свої наміри та прагнення. Тренінги сприяють формуванню у здобувачів освіти за спеціальність 026 «Сценічне мистецтво» розкутості художньої думки, розвивають сміливий політ фантазії, гнучкість у прийнятті рішень.

Біографії авторів

Світлана КАЛАУР

Тернопіль

Людмила ВАНЮГА

Тернопіль

Посилання

Klifford Turner J. Voice and Speech in the Theatre. 5-th ed. London: A & C Black, 2000. 152 p.

Machlin Е. Speech for the Stage. New York; London: Routledge; A Theatre Arts Books, 1992. 254 p.

Stadnichenko N. An introduction of the complex of educational psychophysical trainings as a required pedagogical and organizational condition of the formation of professional communicational skills of future actors. British Journal of Science, Education and Culture. 2014. No. 1 (5), January-June. Volume V. London: London University Press, 2014. P. 481–484.

Атрощенко Т., Йокоб А. Потенціал театральної педагогіки у формуванні професійного іміджу у майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Social Work and Education. 2023. Vol. 10, No. 4. pp. 521–529.

Волкова Н. П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с.

Голік О. В. Використання елементів театральної педагогіки у процесі підготовки майбутніх учителів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2011. Вип. 14. С. 20–24.

Калаур С. М., Сорока О. В. Використання тренінгових технологій у професійній підготовці майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності. Psychology and pedagogy as a science of formation and development of modern personality. conference proceedings, December 27–28, 2019. Wloclawek, Poland : Izdevnieciba «Baltija Publishing». С. 63–66.

Кузнецова О. Ю., Троцко А. В., Штефан Л. А. Мета, завдання та функції театральної педагогіки як науки. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика. Матеріали V Міжнародної науковопрактичної конференції (31 березня-2 квітня 2021 р.). Харків: Мітра. 2021. Ч. 1. С. 35–38.

Локарєва Г. В., Стадніченко Н. В. Проблеми формування професійного спілкування майбутніх акторів. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. Запоріжжя. № 2(18), 2012. С. 127–131.

Набатов С. М. Професійна підготовка майбутніх фахівців театрального мистецтва у США: сучасні та історичні аспекти університетської освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 78. 2020. С. 158–163.

Стадніченко Н. В. Аналіз стану готовності майбутніх акторів до професійного спілкування. Вісник Запорізького національного університету: Педагогічні науки. Запоріжжя. 2017. № 2 (29). С. 75–84

Стадніченко Н. В. Формування системи професійної підготовки майбутнього актора та розвитку його індивідуального творчого потенціалу. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. Запоріжжя: ЗНУ, 2010. № 2. С. 236–239.

Старостін Ю. Акторський тренінг: його зміст та основа. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого. 2016. № 19. С. 201–204.

Швидка С. О. Формування педагогічної майстерності майбутнього вчителя засобами театрального мистецтва: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Черкаський держ. ун-т ім. Б. Хмельницького. Київ, 1996. 177 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

05-06-2024

Як цитувати

КАЛАУР, С. ., & ВАНЮГА, Л. . (2024). МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ТРЕНІНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ. ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (1 (7), 104–114. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/198