CHALLENGES OF THE INTERFERENCE IN TEACHING FUTURE INTERPRETERS

Автор(и)

  • Olga TSARYK
  • Nataliia RYBINA

Ключові слова:

speech interference, future interpreters, methods of overcoming, influence, teaching process

Анотація

Annotation. The article examines the problems that arise in the process of learning foreign languages by future translators, in particular the phenomenon of linguistic interference in oral and written speech.

The aim of the work is to identify the peculiarities of overcoming linguistic interference in the process of teaching students by analyzing the causes of this phenomenon and effective methods of avoiding it.

Based on the analysis of scientific works, it is established that interference can be viewed from three different points of view: as a result of the interaction of two or more systems, as a process of this interaction and as prerequisites for it.  It is emphasized that no languages interact by themselves as language systems, i.e., interference occurs in a certain social group, and the preconditions for certain processes and results of interference are largely determined by the properties of the members of this group.

The authors used the methods of monitoring students studying English, German and Ukrainian as foreign languages, as well as the analysis of informants involving teachers of Ukrainian, German and English. Based on the results of observations of foreign and Ukrainian students studying a foreign language, the phonetic conditionality of phonological processes is established, which is manifested in the absence of a difference between the sounds of the native and foreign languages - possible errors are determined by the sensory and perceptual characteristics of the speaker; and with an adequate perceptual assessment, correct realization may stop working due to the influence of the properties of the articulation base of the native language - errors are of a motor nature.

The article deals with orthographic, grammatical (morphological, syntactic and punctuation), lexical, semantic, stylistic and intra-linguistic interference. Orthographic interference is the negative influence of similar words in another language on the spelling of words in one language. The influence of the grammatical structure of the native language on the second language of a bilingual is manifested in mixed case values, in the function of prepositions, in the violation of word order, inconsistency of genders, numbers and cases. Lexical interference is defined as the borrowing of foreign language lexemes during bilingualism, which is expressed either in the transfer of phonemic sequence from one language to another, or in the violation of the structure of the meaning of a native language lexeme or in formations modeled on foreign language words.  Semantic interference is manifested at the level of word meaning. It is emphasized that in case of incorrect choice of a particular language situation, it is a stylistic interference.

Біографії авторів

Olga TSARYK

West Ukrainian National University

Nataliia RYBINA

West Ukrainian National University

Посилання

Gateway to education: Socrates – European Community action programme in the field of education (2000–2006). European Commission, Education and Culture. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2010. 20 p.

Валігура О.Р. Фонетична інтерференція в англійському мовленні українських білінгвів: монографія. Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. 288 с.

Кузнецова А. В. Влияние синтаксической интерференции на качество последовательного перевода (языковая пара: английский – украинский). Лингвистика. Коммуникация. Образование. Материалы VII Междунар. науч.- практ. конф.( Луганск, 27-28 марта 2014 г.). Луганск: Изд-во ЛГАКИ, 2014. С. 130–133.

Малишева А. В. Проблема визначення терміну «мовна інтерференція» URL: http://intkonf.org/malisheva-av-problema-viznachennya-terminu-movna-interferentsiya/

Миськів В. А. Психологічний механізм граматичної інтерференції у процесі навчання англійської мови після німецької у майбутніх філологів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Вип. 29 (Серія : Педагогіка. Соціальна робота). Ужгород, 2013. С. 107–111.

Скрильник С. В. Запобігання інтерференції в професійно-орієнтованому усному перекладі. Одеський лінгвістичний вісник. Науково-практичний журнал. Вип. 5, Т. 1. Одеса, 2015. С. 151–154.

Скрильник С. В. Особливості міжмовної інтерференції в художньому перекладі. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Лінвістика». Херсон: ХДУ, 2012. С. 296–301.

##submission.downloads##

Опубліковано

30-06-2022

Як цитувати

TSARYK, O. ., & RYBINA, N. . (2022). CHALLENGES OF THE INTERFERENCE IN TEACHING FUTURE INTERPRETERS . ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (1), 177–185. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/106