ЗМІСТОВНО-СМИСЛОВЕ ПОЛЕ ПОНЯТТЯ «ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ» ТА МОДЕЛІ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Віталій РУДИНСЬКИЙ

Ключові слова:

змішане навчання, онлайн-навчання, цифрова трансформація освіти, цифрова дидактика

Анотація

Анотація. Пандемія COVID-19 та війна в Україні сприяли виявленню недоліків дистанційного навчання, тому використовувати його як базову форму навчання за основними освітніми програмами стало не цілком ефективно. Найбільш перспективною формою організації освітнього процесу в умовах його цифрової трансформації слугує змішане навчання, яке передбачає чергування онлайн- та очного форматів навчання. Схарактеризовано змістове поле та складові поняття «змішане навчання». Під змішаним навчанням розуміємо освітню технологію із обов’язковими компоненти, до яких віднесено контактні заняття здобувачів освіти із викладачами, дистанційні заняття, що містять онлайн-комунікації викладача і студентів, та самостійну навчальну роботу студентів, шо ефективно організовується викладачами. Розглянуто педагогічні аспекти змішаного навчання, пов'язані з його організацією та реалізацією в освітньому закладі у спільній діяльності педагога і здобувачів освіти. Проведено аналіз існуючих підходів до виділення та класифікації моделей змішаного навчання. Обґрунтовано типології моделей змішаного навчання, які реалізуються на різних рівнях: навчального плану, навчального предмета, навчального заняття та позааудиторної технології навчання. Зазначено, що моделі змішаного навчання мають свою назву, певну внутрішню цілісність та переважно вписуються в ту чи іншу наукову теорію. Описано шість моделей змішаного навчання, які широко представлені вітчизняними науковцями. Запропонована типологія заснована на спільній роботі мережі експериментальних майданчиків. Показано взаємозв'язок запропонованої типології організаційно-дидактичних моделей змішаного навчання з іншими типологіями та окремими моделями, представленими у зарубіжних та вітчизняних публікаціях. Осмислено проблеми типології моделей змішаного навчання та здійснено їх системне обґрунтування. Виокремлено набір критеріїв для окреслення та розгляду тієї чи іншої моделі змішаного навчання. Зроблено висновок, що у змішаному навчанні поєднано технологічні та педагогічні аспекти; використання змішаних моделей освіти потребує різних підходів до відбору і розробки навчального змісту, навчальних матеріалів та їх засобового забезпечення;  представлена типологія моделей змішаного навчання є важливою складовою нової цифрової дидактики.

Біографія автора

Віталій РУДИНСЬКИЙ

м. Хмельницький, Україна

Посилання

Барна О. В. Технологія змішаного навчання в курсі методики навчання інформатики. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. Київ, 2016. Вип. 2. С. 24–37.

Беседін Б., Вагнер Г. Навчальні технології ХХІ століття: «змішане навчання»: зб. наук. пр. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2017. № 5 (85). С. 208–217.

Бугайчук К. Л. Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів. Інформаційні технології і засоби навчання. Київ, 2016. Т. 54. Вип. 4. С. 1–18.

Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю. Професійна освіта у вимірах інформаційного суспільства. Освіта для миру : зб. наук. пр.: у 2 т. К.: Вид-во ТОВ «Юрка Любченка», 2019. Т.2. С. 211–221.

Кадемія М. Ю., Опушко Н. Р. Від цифровізації економіки до дигіталізації навчання. Педагогічна преса. Трудова підготовка в сучасній школі. 2020. С. 8–12.

Кадемія М. Ю., Кізім С. С., Люльчак С. Ю., Савчук І. В. Реалізація змішаного навчання засобами цифрового освітнього середовища. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 62. С. 249–256.

Касьян С. П. Змішане навчання в закладі загальної середньої освіти. Актуальні проблеми в системі освіти: загальноосвітній заклад середньої освіти – до університетська підготовка – заклад вищої освіти. 2021. №1. С. 147–149.

Кривонос О. М., Коротун О. В. Змішане навчання як основа формування ІКТ-компетентності вчителя. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені В. Винниченка]. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кіровоград, 2015. Вип. 8 (ІІ). С. 19–23.

Собченко Т. М. Дидактична система змішаного навчання студентів філологічних спеціальностей у закладах вищої освіти: дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.09. Харків; Полтава. 2021. 575 с.

Собченко Т. М. Змішане навчання: поняття та завдання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. Запоріжжя: КПУ, 2021. Вип. 75. С. 73–76.

Теорія та практика змішаного навчання: моногр. / В.М. Кухаренко та ін. Харків. 2016. 284 с.

Ткачук Г. Аналіз та особливості впровадження моделей змішаного навчання в освітній процес закладу вищої освіти. Наукові записки. Серія педагогіка. 2018. № 3. С. 28–36.

Ткачук Г. В. Змішане навчання та особливості використання ротаційної моделі у навчальному процесі. Інформаційні технології в освіті. 2017. № 4 (33). C. 143–156.

Bailey J., Schneider C., Ark T.V. Navigating the Digital Shift: Implementation Strategies for Blended and Online Learning. Digital Learning Now! Smart Series, 2013. 270 p. URL: https://www.gettingsmart.com/wp-content/uploads/2013/10/DLN-ebook-navigating-PDF.pdf

Bergmann J., Sams A. Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International Society for Technology in Education. 2012. 112 p. URL: https://www.rcboe.org/cms/lib/GA01903614/Centricity/Domain/15451/Flip_your_Classroom.pdf

Blended Learning 101: Handbook / College for Certain. Oakland, CA: ASPIRE Public Schools, 2010. 70 p. URL: https://scottebenson.files.wordpress.-com/2013/06/aspire-blended-learning-handbook-2013-061.pdf

Clifford Maxwell What Blended Learning Is – and Isn’t. URL: https://www.blendedlearning.org/whatblended-learning-is-and-isnt/

Horn M.B., Staker H. The rise of K-12 blended learning. Profiles of emerging models San Mateo, CA: Innosight institute, 2011. 184 p. URL: https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/The-rise-of-K-12-blended-learning.pdf

Reimaging Teaching in a Blended Classroom. Working paper. TNTP: Reimagine Teaching. 2014. 18 p. URL: http://www.k12accountability.org/-resources/Blended-and-Adaptive-Learning/TNTP_Blended_Learning_Working-Paper_2014-2.pdf

Rohbanfard H., Proteau L. Learning through observation: a combination of expert and novice models favors learning. Experimental Brain Research. 2011. Vol. 215. N. 3. P. 183–197. DOI: https://doi.org/10.1007/s00221-011-2882-x

Rooney J. E. Blending learning opportunities to enhance educational programming and meetings. Association Management. 2003. Vol. 55. P. 26–32.

Staker H., Horn M. Classifying K-12 Blended Learning, 2012. 22 p. URL: http://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning.pdf/

##submission.downloads##

Опубліковано

30-06-2022

Як цитувати

РУДИНСЬКИЙ, В. . (2022). ЗМІСТОВНО-СМИСЛОВЕ ПОЛЕ ПОНЯТТЯ «ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ» ТА МОДЕЛІ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ. ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (1), 128–139. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/102