ВИКОРИСТАННЯ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ

Автор(и)

  • Oксана РОМАНИШИНА
  • Оксана КАРАБІН

Ключові слова:

заклад вищої освіти, освітній процес, інформаційне середовище, формувальне оцінювання, цифрові технології, майбутні учителі інформатики

Анотація

Анотація. У статті проаналізовано та обґрунтовано аспекти використання формувального оцінювання в освітньому процесі майбутніх учителів інформатики, адже реформування освітньої парадигми, модернізація вищої освіти визначають пріоритетні напрями її розвитку,актуалізують наукові пошуки використання формувального оцінювання в освітньому процесі майбутніх фахівців, обґрунтовують персоналізоване й студентоцентроване навчання здобувачів вищої освіти,висвітлюють ефективне впровадження інноваційних методик і дидактичних прийомів, зазначають удосконалення педагогічних підходів щодо результатів навчання та оцінювання. Із метою ефективного використання формувального оцінювання в освітньому процесі майбутніх учителів інформатики вважаємо, що система практичного оцінювання має враховувати: гнучкі та формувальні стратегії оцінювання в контексті адаптування до освітнього процесу, діагностику досягнення на кожному з етапів навчання, запобігання бар’єрів комунікації з колективом та умов навчання, наявність зворотного зв’язку для саморефлексії, засвоєння необхідних професійних компетентностей для надбання значущих якостей майбутніми фахівцями та розвитку творчого потенціалу. Методика формувального оцінювання освітніх досягнень майбутніх учителів інформатики розглядається як динамічна й структурована система з взаємопов’язаними компонентами: цільовий, кoгнітивнo-діяльніcний, рефлекcивнo-твoрчий, оцінно-результативний. Наукова новизна полягає в тому, що обґрунтовано та зазначено основні аспекти формувального оцінювання в освітньому процесі майбутніх учителів інформатики: набуття здобувачами освіти фундаментальності та системності засвоєння ґрунтовних науково-практичних знань;вироблення гнучкого багатогранного фахового потенціалу та стійких звичок до творчої активності; постійне розширення практичної спрямованості на розвиток професійних здібностей; задіяння інноваційних засобів і методів професійного розвитку для оцінювання та визначення досягнення цілей на кожному з етапів освітнього процесу;упровадження освітнього процесу у взаємозв’язку із стейкхолдерами освітніх програм на удосконалення якості підготовки майбутніх фахівців із покращенням позитивної динаміки показників якості вищої освіти. Висновки. Використання формувального оцінювання в освітньому процесі майбутніх учителів інформатики забезпечує неупереджений зворотній зв’язок,впровадження стратегії оцінювання, дозволяє формувати у здобувачів освіти особистісний когнітивний досвід та проводити корекцію освітнього процесу.

Біографії авторів

Oксана РОМАНИШИНА

Тернопіль, Україна

Оксана КАРАБІН

Тернопіль, Україна

Посилання

Бажміна Е. А. Формувальне оцінювання: цілі, умови, принципи та структура. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Педагогічні науки. 2021. № 4. С. 130–137. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/4048

Березюк О. С., Смоляр В. І. Шляхи модернізації освітньої системи України. Тенденції модернізації національних освітніх систем: збірн. наук. праць / за ред. О. С. Березюк, О. М. Власенко. Житомир: вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 158 с.

Вілмут Дж. Оцінювання для навчання: навч. посіб. / за ред. І. Є. Булах, М. Р. Мруги. Київ: Майстер-клас, 2007. 170 с.

Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття). Постанова від 03.11.1993 №°896. Київ: Райдуга, 1994. 53 с.

Закон України «Про вищу освіту»: від 01.07.2014. № 1556 VII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014. № 37–38. Ст. 2004.

Зеленська Л. Д., Михайленко М. О. Педагогічний інструментарій організації формувального оцінювання в закладах загальної середньої освіти. Наукові записки. Педагогічні науки. 2022. C. 11–18.

Калініна І. М. Формувальне оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти. Грааль науки. 2021. С. 285–290.

Морзе Н., Вембер В., Гладун М. Використання цифрових технологій для формувального оцінювання. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. Спецвип, 2019. С. 202–214.

Проєкт Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012–2021роки. URL: https://old.mgu.edu.ua/docs/NormAkti/documents/proect_rozvitku_osviti.pdf

Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року»: від 25.06.2013, № 344/2013. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013

Щербак О. І., Софій Н. З., Бович Б. Ю. Теорія і практика оцінювання навчальних досягнень. Івано-Франківськ: «Лілея НВ», 2014. 136 с.

Sadler D. R. Formative assessment and the design of instructional strategies. Instructional Science. 1989. Vol. 18. Р. 119–144.

##submission.downloads##

Опубліковано

30-06-2022

Як цитувати

РОМАНИШИНА O. ., & КАРАБІН, О. . (2022). ВИКОРИСТАННЯ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ. ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (1), 119–127. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/101