МИСТЕЦЬКИЙ ДОРОБОК КАРОЛЯ (ЛУКАША) ГЮБЕЛЯ У ЛЮБЕШІВСЬКОМУ ПІАРСЬКОМУ КОСТЕЛІ СВЯТОГО ІОАННА ЄВАНГЕЛІСТА НА ВОЛИНІ (60-ті рр. ХVІІІ СТ.)

Автор(и)

Ключові слова:

римо-католицький орден піарів, художник Кароль Гюбель, пізнє бароко, монументальний живопис, фреска, вівтар

Анотація

Стаття присвячена малодослідженому у вітчизняній гуманітаристиці питанню мистецького доробку видатного художника пізнього бароко (середина – друга половина ХVІІІ ст.), ченця римо-католицького ордену піарів Кароля (Лукаша) Гюбеля. Усе своє творче життя він провів у Любешівському орденському осередку на Волині, активно утверджуючи на її теренах художні візії західноєвропейського мистецтва. Оскільки за радянської доби Любешівський піарський костел було знищено, то втраченими виявилися й унікальні живописні твори Кароля Гюбеля. Саме тому, виправдано дослідити його мистецьку спадщину більш докладно. Методологія дослідження спирається на загальнонаукові принципи аналізу і синтезу, систематизації та узагальнення. Водночас вона ґрунтується на спеціально-наукових методах, а саме проблемно-тематичному, хронологічному, мистецтвознавчому і системно-структурному. Наукова новизна студії полягає у дослідженні мистецьких надбань ордену піарів на Волині, зокрема, поверненні із забуття імені славетного митця Кароля (Лукаша) Гюбеля, осмисленні його творчого доробку та значимості в контексті розвитку української культури.

Розкрито, що монументальні розписи Кароля (Лукаша) Гюбеля у костелі святого Іоанна Євангеліста у Любешові на Волині займають особливе місце в його творчій спадщині. Тут, із урахуванням усього художнього арсеналу доби пізнього бароко, ним були створені настінні фрескові композиції, живописні вівтарі, а також декоративні зображення ілюзіоністичних ніш. Охарактеризовано, що їм були притаманні вишуканість, оригінальність сюжетів, досконале технічне виконання, природність і гармонія в інтерпретації фігур, драматичний пафос, глибина релігійних почуттів, а також неповторна колористика. За масштабом виконаних робіт і художньою майстерністю монументальний розпис костелу святого Іоанна Євангеліста, виконаний Каролем Гюбелем впродовж 60-х рр. ХVІІІ ст., став перлиною мистецтва європейського пізнього бароко. Підсумовано, що мистецький доробок Кароля (Лукаша) Гюбеля  у костелі святого Іоанна Євангеліста у Любешові став солідним внеском у художню діяльність ордену піарів на Волині, яскравим виявом художніх здобутків доби пізнього бароко й водночас – безцінним надбанням української культури.

Біографія автора

Руслана ШЕРЕТЮК

доктор історичних наук, професор

Рівненський державний гуманітарний університет

Рівне, Україна

Посилання

Жолтовський П.М. Художнє життя на Україні в ХVІ – ХVІІІ ст. К.: Наукова думка, 1983. 178 с.

Жолтовський П.М. Монументальний живопис на Україні ХVІІ – ХVІІІ ст. К.: Наукова думка, 1988. 158 с.

Леонюк В. Словник Берестейщини. Львів: Видавнича фірма «Афіша», 1996. 360 с.

Шеретюк Р. М. Кароль (Лукаш) Гюбель (1722 – 1793): художник у чернечому вбранні: історико-мистецтвознавче видання. Рівне: РДГУ, 2017. 62 с.

Шеретюк Р.М., Стоколос Н.Г. Мистецька спадщина ордену піарів на Волині у дискурсі культурних кодів модерної доби (кінець ХVІІ – перша третина ХІХ ст.): Монографія . Рівне: О. Зень, 2022. 270 с.

Baliński M., Lipiński T. Starożytna Polska pod względem historycznym, geograficznym i statystycznym opisana: W 3 tomach. Tom 3. Warszawa: Nakład i druk S. Orgelbranda, 1846. 863 s. + XXVIII.

Fototeka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sygn. OTPK 13 Lubieszów 001. Fresk Zmartwychwstanie Chrystusa.

Fototeka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sygn. OTPK 13 Lubieszów 002. Fresk Zmartwychwstanie Chrystusa (fragment).

Fototeka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sygn. OTPK 13 Lubieszów 003. Fresk Zmartwychwstanie Chrystusa (fragment).

Fototeka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sygn. OTPK 13 Lubieszów 004. Fresk Zmartwychwstanie Chrystusa (fragment).

Fototeka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sygn. OTPK 13 Lubieszów 008. Fresk Nawiedzenie na sklepieniu nawy bocznej.

Fototeka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sygn. OTPK 13 Lubieszów 016. Іluzjonistyczna nisza z ornamentem rocaille.

Fototeka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sygn. OTPK 13 Lubieszów 017. Іluzjonistyczna nisza z rokokowym wazonem.

Fototeka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sygn. OTPK 13 Lubieszów 018. Іluzjonistyczna nisza z rokokowym wazonem.

Husarski W. Kościół O. O. Pijarów w Lubieszowie. Południe. Miesięcznik poświencony sztuce i krytyce artystycznej. Wilno: Wydawnictwo Wiłeńskiego T-wa artystów – płastyków, 1922. № 4. S. 24-33.

Husarski W. Zabytki Pińska i jego okolic. Bluszcz. Spoleczno-Literacki Ilustrowany Tygodnik Kobiecy. 1930. № 23. S. 12-15.

Jodłowska R. Hübel Karol [Gyubel Karol]. Polski Słownik Biograficzny. Vol. X. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy imenia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1962-1964. S.124-125.

Moszyński A. Kronika Kollegium Lubieszowskiego XX. Pijarów. Kraków: W drukarni Uniwersytetu Jagiellońskiego pod zarządem Ignacego Stelcla, 1876. 174 s.

Rastawiecki E. Słownik malarzów polskich, tudzież obcych w Polsce osadłych lub czasowo w niej przebywających: W 3 tomach. Tom I. Warszawa: Druk S. Orgelbranda, 1850. 334 s. + tab.

Sztuka sakralna w Polsce. Malarstwo / Oprac. Dobrzeniecki T., Ruszczycówna J., Niesiołowska-Rothertowa Z. Warszawa: ARS CHRISTIANA, 1958. 367 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

08-06-2025

Як цитувати

ШЕРЕТЮК, Р. . (2025). МИСТЕЦЬКИЙ ДОРОБОК КАРОЛЯ (ЛУКАША) ГЮБЕЛЯ У ЛЮБЕШІВСЬКОМУ ПІАРСЬКОМУ КОСТЕЛІ СВЯТОГО ІОАННА ЄВАНГЕЛІСТА НА ВОЛИНІ (60-ті рр. ХVІІІ СТ.). ГУМАНІТАРНІ СТУДІЇ : ІСТОРІЯ ТА ПЕДАГОГІКА, (1), 121–131. вилучено із http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/262